Lady fish yassa on the beach

27 december 2012 - Bakau, Gambia

Lady fish Yassa koken op Cape point – 27 dec. 2012

Dirk heeft vandaag weer les op het strand maar we gaan daar vanmiddag ook koken. Musa heeft ons uitgenodigd, de Dounspeler gaat koken en de 2 mannen van de bar eten vanzelfsprekend mee. Bij Afrikanen betekent dat wel dat de toubab, de blanke, het eten betaalt. Wij mogen wel beslissen wat er klaar gemaakt wordt en we  kiezen voor vis met yassa saus, dat is een van de nationale gerechten en we hebben de saus al een keer op met kip.

Dus om 1 uur gaan de kok en ik te voet naar de markt. Het is slechts 20 min. lopen de vis is in stukken en gewassenmaar het is wel ver over de 30 graden. Eerst naar de vissershaven en dan naar de markt. Hier volgen de ingrediënten voor het geval iemand geïnteresseerd is:

- Vis – vlees – of kip naar gelang wat je verkiest

-  Voor de saus: uien – paprika – pepers – komkommer/courgette – evt. aardappel

-  Op de markt verkochten ze speciale zakjes met stukjes wortel – cassave – sperzieboontjes. Zelf groente kiezen kan natuurlijk ook

- Olie om vlees / vis in te bakken en alter de groenten

-  Azijn (niet te veel want onze yassa vond ik erg zuur) – mosterd (flink wat) – sapmengen met (te veel) azijn - mosterd - sap van 4 citroenen en soort hele hete boemboe van een aantal citroenen

-  Als je voor heel pittig gaat ook nog een soort boemboe van iets heel heets en donker. Poef je een stukje dan staat je mond in brand. Musa nam een grote hap en er gebeurde schijnbaar niets

-  Kopje rijst per persoon (het zijn grote eters)

Ik mocht alle groenten snijden (met een bot mes) – 1 maakte vuur voor de rijst en een vuurtje voor de vis + saus. Rijst  maak je naar recept klaar afhankelijk van de rijst die je hebt.

Vis / vlees / kip bakken in de olie en uit de pan halen. Dan in dezelfde pan de groenten klaarmaken in de olie + azijn – citroensap en mosterd  en laten inkoken.

eindelijk gesneden, bot mes zonder snijplankBedenk zelf hoe heet /  pikant je alles wilt want voor een Gambiaan is het eten niet spicy genoeg. Wij echter hebben nog nooit zo pikant gegeten als met dit gerecht. Iets te vonden wij maar de andere mannen keken ons aan alsof we niet goed waren. Het is een heerlijk gerecht maar we hadden het deze week ook al een keer iets minder pikant en iets meer naar onze smaak gegeten.

Gelukkig als toetje nog een heerlijke watermeloen om een beetje af te koelen. Daarna hebben de 4 mannen als echte moslims voor ons een dankgebed gedaan, allen (wij ook) met de handen open naar elkaar toe en na het gebed je handen over je gezicht afwrijven.

Volgende keer evt. domoda (met pindasaus maar niet zo pikant a.u.b.)

smakelijk eten!!!!!

1. Anja van der Wegen:
    29 december 2012
    Tonny wat geweldig om te zien om met die mensen te koken en hoe het daar verder allemaal gaat. genieten. Ik wens jullie een fantastische jaarwisseling ben benieuwd hoe .Groetjes Anja