De kunst in de Hermitage

15 mei 2011

De grote verzamelaars van kunst in Rusland waren o.a. Peter de Grote en Catharina de Grote.

RembrandtTsaar Peter de Grote legde eind 17e - begin 18e eeuw de basis van de archeologische collectie en hij kocht ook een aantal werken van Rembrandt. Hij was natuurlijk ook een tijd in Nederland geweest om o.a. de scheepsbouw te leren.

Catharina de Grote, een Duitse prinses en echtgenote van tsaar Peter III, is de grondlegger van de kunstcollectie. Na de dood van haar man werd zij tsarina. Ze begon (2e helft 18e eeuw) met 200 doeken aan te kopen op een veiling in Berlijn en ze breidde de collectie systematisch uit volgens Europees ideaal. Ze kocht - ze hield tentoonstellingen - ze gaf opdrachten. Ze verzamelt in totaal: 4000 schilderijen - 10duizenden tekeningen/prenten - beeldhouwwerken - 10.000 bewerkte stenen. Ook verzamelde ze een hele schare minnaars.

Ook Alexander I en Nicolaas I in de 19e eeuw hadden hun bijdrage en na de Russische revolutie werden vele collecties van adellijke families geconfisqueerd. Het museum is open sinds 1852 maar toen alleen voor invloedrijke families en pas sinds 1922 (Lenin) is het open voor het grote publiek.Rembrandt Na de val van het communisme is men begonnen met een grootscheepse renovatie.

Hoogtepunten in het gebouw zelf: veel marmer - vergulde muren en plafonds - zuilen van groen malachiet - prachtige trappen - vele kroonluchters.

De kunst bestaat uit: voorwerpen uit de Steentijd tot 20.000 jaar oud - Egyptische kunst, waaronder een aantal  mummies - Romeinse beelden uit de 4e eeuw voor Chr. en later - sieraden van Grieken en Russische nomaden (de Scyten) uit de 7e - 4e eeuw voor Chr. - veel Russische kunst en natuurlijk de Westeuropese kunst.

Op de 1e verdieping o.a. zalen gewijd aan Monet - Renoir - Gauguin - Cezanne - Matisse - Picasso etc. etc. Er hangt een beroemde madonna van Leonarda da Vinci. Er zijn meer dan 1000 schilderijen van de Nederlanders en de Vlamingen (o.a. Jan Steen - Jacob van Ruisdael). In de speciale Rembrandtzaal hangen meer dan 20 doeken van onze meester. Een deel ervan is verkocht door onze koning Willem II aan de tsaren.

evenals deze2 jaar geleden was ik ook in de Hermitage. Mijn moeder was een grote fan van afbeeldingen van de madonna, wel of niet met kind. Iedereen in het gezin fotografeerde of kocht afbeeldingen van Maria tijdens de reizen en alles werd verzameld in mooie boekjes. 17 september 2009, tijdens het fotograferen van alle madonna's in de Hermitage die ik maar tegenkwam, is mijn moeder in haar slaap overleden. Het heeft zo moeten zijn! Kun je nagaan dat ik tijdens dit bezoek nubeeld Madonna daar vaak aan heb gedacht.

In de Hermitage was trouwens ook een tijdelijke expositie van een aantal werken uit het Pradomuseum van Madrid. Konden we ook genieten van werken van Velazques en Goya. In Nederland hebben we sinds een paar jaar natuurlijk ook een Hermitage aan de Amstel in een prachtig gerestaureerd gebouw. Dus als je niet de hele reis naar St. Petersburg kunt/wilt maken is een bezoek aan de Hermitage in Amsterdam ook zeer de moeite waard.

1. Corrie:
    16 mei 2011
    Prachtig.
    Wij vinden het Louvre al groot met enorm veel kunst, ook daar veel Maria's.Ben je onderweg of werk je van thuis?
  2. Tonny:
    16 mei 2011
    Hoi
    ik werk dit nu allemaal even bij vanuit huis. woensdag (overmorgen) vertrek ik naar Zuid-Spanje voor 10 dagen.
    groetjes