Kras: Hart van Spanje 8 daagse reis 11 – 18 april 2019 (7)

17 april 2019 - Segovia, Spanje

Dag 7:  Segovia

We gaan vandaag nog een keer met de bus weg en wel naar Segovia. Dit is eigenlijk de Noorder buurman van Madrid maar de Sierra de Guadarrama zit ertussen.  Hier vind je pieken van boven de 2000 m en bij de pas, precies op de grens van Madrid en de provincie Segovia is een skigebied: Navacerrada. We zien onderweg nog genoeg sneeuw op de bergen liggen maar wij gaan via de snelweg tot voorbij de tunnel en dan nemen we een weg binnendoor via San Rafael. Het waait trouwens behoorlijk.

Segovia wordt wel het stenen schip genoemd: het Alcazar op de rotspunt is de voorsteven – de laatste Gotische kathedraal van Spanje is de mast en het Romeinse aquaduct is de voorsteven.

Bij het 2000 j oude aquaduct stappen we uit en gaan we het bouwwerk bewonderen en op de foto zetten. Ik heb ondertussen plattegronden gehaald bij de VVV en het is tijd voor koffie.

Aquaduct SegoviaRomaans kerkje San MartinIsabel la catolica is hier gekroond in de 15e eeuwBuitengalerij

Daarna kunnen we beginnen aan de stadswandeling. Meteen bij het eerste restaurant zien we de specialiteit van Segovia: speenvarken (cochinillo) en in het weekend komen mensen zelfs uit Madrid hier eten. Bij de voormalige stadspoort hebben we een mooi uitzicht op de Sierra en even later staan we voor het Romaanse kerkje San Martin wat open is. Mensen zitten te wachten tot de mis van 12 uur begint en dat geeft ons de tijd om even rond te kijken. Isabel La Católica is hier in de 15e eeuw tot koningin gekroond.

Voormalige synagoge, kerststalBouw lijkt op synagoge in ToledoSynagoge is nu kloosterkerk

Het is vandaag woensdag (ik ben er soms ook op dinsdag) en op maandag – woensdag – vrijdag openen de nonnen van een klooster hun kerk voor bezichtiging. Deze kerk was voor 1492 echter de Joodse synagoge en voor de deur op de grond zie je ook het teken van de Joodse wijk. Naar binnen dus voor 1 €. De bouw doet een beetje denken aan de Synagoge Santa Maria la Blanca in Toledo. Via de kathedraal lopen we door een lange smalle straat naar de rotspunt voor uitzicht op de omgeving en bezoek aan het Alcazar. De kaartjes daarvoor kopen we in een gebouw ernaast (5,50 – 3,50 € voor 65+). Er zijn folders in het Nederlands zelfs maar ik heb wat meer info en voor de liefhebbers lees ik dat voor. Harnassen – wandkleden – mooie ramen – troonzaal – de galerij met een schilderij van de kroning van Isabel. Ook een mooie grote zaal met tegen het plafond vele koningen en koninginnen met een deel van hun levensloop en ook is er een beeld van de grote held El Cid die Alfons VI eind 11e eeuw hielp om steden als Madrid – Salamanca – Toledo – Avila te heroveren op de Moren

AlcazarDe toren kan beklommen wordenDe kroning van IsabelMooiEl Cid campeador

In het Alcazar heeft een tijdje een militaire school gezeten en ook daar is een expositie over te zien. Hierna is iedereen vrij om evt. de kathedraal te bezoeken – lekker te eten – naar de bovenkant van het aquaduct te lopen. Rond half 4 is het verzamelen en rijden we terug naar het hotel in Madrid. Vanavond voor de laatste keer (hoewel je dat niet zegt in Spanje – dus voorlaatste keer) een restaurantje zoeken om te eten.

Een aantal is naar het centrum gegaan om te eten want op de Puerta del Sol en op de pLaza mayor komt vanavond een processie langs. Ik volg het op de t.v. en als de processie net goed en wel op straat is begint het te regenen en moet men snel terug naar de kerk. Later blijkt dat in een groot deel van het land de processies zijn afgelast. Zo sneu voor de deelnemers die er het hele jaar naar uitkijken

Dag 8: vlucht terug

Tot 12 u heeft iedereen recht om op de kamer te blijven maar de meesten zijn al veel eerder weer op pad. Het is een regenachtige dag en velen gaan naar het museum voor Moderne Kunst: Reina Sofía. Hier hangen doeken van Dalí – Miró – Picasso en van die laatste vooral zijn allergrootste werk: Guernica. Geschilderd na de bomaanval van de vliegtuigen van Hitler die van generaal Franco mochten oefenen in Spanje (tijdens de Guerra Civil). Vele doden stierven op de marktdag in de officieuze hoofdstad van de Basken

Ik heb met een collega afgesproken. Haar groep bezoekt het Prado en we gaan met beide groepen op dezelfde vlucht naar huis. Samen lunchen op het Santa Anna plein en lekker bijkletsen

Het was weer een mooie trip  - leuke groep (20) – mooi weer etc. etc.

Volgende reis is een special naar de Baltische Staten met leden van de personeelsvereniging van de provincie Zeeland en daarna mag ik nog 2 keer de reis Baltische Staten compleet begeleiden waarover later meer