Kras: Hart van Spanje 8 daagse reis 11 – 18 april 2019 (6)

16 april 2019 - Madrid, Spanje

Dag 6:  Madrid vrije dag

De chauffeur heeft een verplichte vrije dag dus hebben wij geen bus ter beschikking. Geen probleem want we hebben een hotel in de stad, vlakbij het voetbalstadion van real Madrid (Bernabeu) en we hebben de stations van 2 metrolijnen vlakbij. Dus heb ik afgesproken dat, wie er om half 10 bij de receptie staat, met mij mee gaat naar het centrum. Gisteren hebben we gratis het Thyssenmuseum bezocht (gratis op maandagmiddag tussen 12 en 4) en vandaag (dinsdag) is museum reina Sofia dicht. Dus staat vandaag het Pradomuseum op het programma.

Dus we lopen samen naar metrostation Tetuán en nemen metrolijn 1 naar het station Atocha. Dat staat tenminste nog op de kaart in de metro maar de naam is omgedoopt tot Estación del Arte omdat je hiervandaan vlakbij de 3 grote musea bent. Buiten aangekomen nemen 4 personen afscheid want zij gaan een stadswandeling maken uit een boekje. Anderen hebben voor vandaag een fiets gehuurd en 1 echtpaar is op eigen gelegenheid de stad in.

Atocha stationwaar ooit de dieseltreinen binnen reden is nu een tropische tuinmonument voor de slachtoffers aanslag Atocha: 11 maart 2004

Wij gaan eerst een kijkje nemen in het Atochastation. Waar ooit (tot 1992) de dieseltreinen binnen reden is nu een tropische tuin aangelegd. Voorheen was er ook een vijver met vissen en schildpadjes maar de schildpadjes werden in grote getalen gestolen. Die zijn dus ergens anders geplaatst!!! In het station is ook een monument voor de slachtoffers (191 doden – 2050 gewonden!!!!) van de aanslag  van 11 maart 2004. Daar gaan we een kijkje nemen maar we zijn iets te vroeg dus kijken we vanuit het raam.

Volgende bezoek is aan het grote Retiropark. Vroeger de tuinen van een paleis en er werden zelfs veldslagen nagespeeld. Pas in 1869 is het 1,4 km2 park geopend voor het publiek. We zien het beeld van de gevallen engel (Angel caído) op precies 666 m boven zeeniveau (getal van de duivel!!!) – drinken samen koffie op een terras – lopen naar Palcio cristal waar een jongeman mooie muziek speelt op een Hang – palacio Velazquez – en de grote vijver met het beeld van koning Alfonso XII.

de gevallen Engel, RetiroparkPalacio  de Cristal, RetiroparkHang spelerPalacio velazquez, Retiroparkhet meer in het park met roeibootjes

Hier gaan nog een aantal mensen hun eigen weg en met de rest loop ik naar het Prado museum. Gelukkig staat er geen lange rij en binnen 10 min zijn we binnen. Ik leg uit welke doeken van bepaalde schilders is te bekijken want hier is niet alles chronologisch: Jeroen Bosch heeft voortaan een eigen zaal – Velazquez – Goya – Rubens etc. etc. en er is een tijdelijke expositie van Giacometti (was vorig jaar te zien in museum De Fundatie in Zwolle)

Prado: tijdelijke expositie Giacomettihangende tuin, Paseo del prado

Hier is iedereen wel een tijdje bezig en daarna kan iedereen doen wat hij / zij wil. Ik loop door de letterenwijk en eet wat op Plaza santa Ana (anderen uit de groep hebben op aanwijzingen van mij dit gezellige plein ook gevonden)

De rest van de dag is vrij en het is nog steeds heerlijk weer.

Morgen bezoek aan de stad Segovia: het stenen schip