Kras: Hart van Spanje 8 daagse reis 11 – 18 april 2019 (5)

15 april 2019 - Madrid, Spanje

Dag 5:  Madrid

Het is vandaag maandag en we hebben een aantal dingen buiten het centrum nog niet bezocht. Dus gaan we half 10 vertrekken voor een rit over de langste straat in de stad die 3 delen kent: Paseo del prado (18e eeuw) – Paseo de Recoletos (19e eeuw) – paseo de la Castellana (20e eeuw). Helaas zijn er tegenwoordig delen van de stad afgesloten voor auto’s en touringcars waardoor we op bepaalde plaatsen niet meer kunnen komen.

Mini Manhattan, 2 van de 4 wolkenkrabbersDe andere 2 en de 5e in wordingPuerto de Europa. Torres Kio

Maar wij beginnen bij de 4 wolkenkrabbers in het noorden van de stad. Allemaal tussen de 225 en 250 m hoog en daarmee de hoogste gebouwen van Spanje: Torre Espacio waar de etages steeds een slag draaien – Torre Cepsa van Norman Foster  met 2 platformen van 11 – 12 etages waardoor het gebouw lijkt op een longdrinkglas met 3 ijsklonten – Torre Cristal, met 249 m hoo het allerhoogste gebouw – Torre PWC met een hotel  tussen de etages 6 en 27. De 5e toren (Caleido) is in aanbouw. Daar vlakbij staan de Torres Kio / Puerta de Europa. Dit zijn de 1e schuine torens van de wereld in een hoek van 15 graden en daartussen staat een obelisk, ontworpen door Calatrava.

Stadion BernabeuPlaza de Colon met JuliaColumbusJulia en Columbus

Richting het centrum rijdend komen we dan eerst bij het voetbalstadion van Real Madrid: Bernabeu. Ook hier een fotostop natuurlijk. Via de Nuevos Ministerios uit de Francotijd komen we op Plaza de Colón. De zuil met Columbus is een aantal jaren geleden verplaatst naar het kruispunt en op het voetstuk waar hij eerst stond staat nu een 12 m hoog beeld van een hoofd en dat heeft de naam Julia gekregen. Volgende fotostop dus hier. Het grote gebouw aan het plein herbergt aan de ene kant de Nationale Bibliotheek en aan de andere kant het archeologisch museum.

Door de peperdure Serranostraat daarna en op het einde is de Alcalapoort. Daarna rijden we langs het Retiropark (staat voor dinsdag op mijn programma) en het Atochastation en daar zien we ook het reina Sofíamuseum (voor donderdag) Dan zitten we op de Paseo del prado en bij de Neptunusfontein (met zicht op het Prado en museum Thyssen) stappen we weer uit de bus en gaan we de rest weer te voet doen. De middag is vrij dus ga ik met de groep naar Puerta del Sol  om daar in het metrostation uit te leggen hoe de metrokaarten opgevoerd moeten worden met 10 ritten en met de plattegrond van de metrolijnen in de kant kan iedereen zien bij welke stations ons hotel ligt. Met lijn 1 moeten we uitstappen op station Tetuán en met lijn 10 bij Cuzco.

Alle kunst hangt chronologischMemlingMondriaanPicassoMooi

De rest van de dag is voor iedereen vrij maar elke maandagmiddag is Museum Thyssen gratis toegankelijk tussen 12 en 4 dus daar gaan de meesten gebruik van maken. In dit museum hangt een hele grote privé collectie kunst van de middeleeuwen tot nu, verzameld door vader en zoon Thyssen. Grote voordeel van dit museum is dat de hele kunst chronologisch hangt. Men verbaast zich over de totale kunst die er te bewonderen valt van Memling – Rembrandt – Van Gogh – Picasso etc. etc.

Hier zijn de meesten een aantal uren zoet. Morgen is er een vrije dag omdat de chauffeur een dag niet mag rijden (na elke 6 dagen moet er gerust worden en hij is de dag voor onze aankomst uit Malaga komen rijden). Die dag is ingepland en ik ga met liefhebbers de stad in zoals te lezen zal zijn in het volgende blog!