Kras: Hart van Spanje 8 daagse reis 11 – 18 april 2019 (4)

14 april 2019 - Madrid, Spanje

Dag 4:  Salamanca – El Escorial

Het is vandaag Palmzondag en om 12.15 u zal de processie vertrekken uit de kathedraal. De “paso” hebben we gisteren al in de kathedraal zien staan: el Borrequito = Jezus op zijn ezel met de intocht in Jeruzalem. Bij deze reis gaan we altijd op zondagochtend nog even terug naar de stad om nog wat te bezoeken ( kathedraal – Universiteit – casa Lis met jugendstil) maar vandaag blijven we wat langer om het begin van de processie te kunnen meemaken Dit houdt wel in dat we weinig tijd hebben voor de lunch dus iedereen moet zorgen voor een broodje voor onderweg.

Lazarillo de TormesOvergebleven stier van de VettonenRomeinse brugDe 2 kathedralen

We vertrekken dus om 9 uur vanuit het hotel weer terug naar de halte aan de rivier waar we mogen uitstappen. E.e.a. gaat pas om 10 uur open dus kunnen we eerst even de Romeinse brug oversteken naar de andere kant voor een mooi uitzicht op de kathedralen. Aan de waterkant zien we een aantal ooievaars naar voedsel zoeken. Bij de brug staat een stier, achtergelaten door de Vettonen en een standbeeld van Lazarillo de Tormes: een jongetje die een blinde man moet helpen. Dit is een figuur uit een schelmenroman uit de 16e eeuw.

Universiteit: aula fray Luis de LeónKapel universiteitBibliotheek universiteit

Om 10 u ga ik eerst met de meesten de Universiteit bezoeken. In 2018 bestond die 800 jaar. De eerste lessen werden gegeven in de Oude Kathedraal en in de 15e eeuw werd het huidige gebouw neergezet met een prachtige “plateresco” gevel. (hebben we gisteren al gezien maar vandaag gaan we naar binnen). We zien binnen een aantal aula’s waaronder die van Fray Luis de León die hier in de 16e eeuw les gaf in theologie maar gevangen werd gezet door de Inquisitie omdat hij delen van het Hooglied in het Spaans had vertaald en voorzien had van commentaar. Hij zat 5 jaar gevangen – kwam vrij – begon de volgende dag met zijn les en sprak de beroemde woorden: “zoals wij gisteren zeiden” (voor hem had de tijd in de gevangenis niet bestaan). Ook de kapel en de aula waar de buls worden uitgereikt zijn prachtig en pronkstuk is de bibliotheek.

Broodje ham wordt vers gesnedenDe broederschappen komen bijeenVan klein tot grootBroederschappen komen naar buiten

We gaan een broodje kopen op de plek waar de zwarte poot ham met een scherp mes wordt afgesneden en dan blijven we in de buurt van de kathedraal. De voorbereidingen van de processie zijn bezig. Broederschappen in hun speciale tunieken verzamelen zich en ze zijn er van jong tot oud allemaal met een plastic palm. Op een afgesproken tijd gaan ze zich melden binnen in de kathedraal om opgesteld te worden. Er stroomt veel publiek naar de kathedraal maar ik sta met een aantal gasten precies tegenover de deur waar alles en iedereen naar buiten komt. De fanfare komt langs en neemt plaats voor de grote deur en rond kwart over 12 gaat het dan eindelijk gebeuren:

La Vera Cruz komt naar buiten en wordt begroet en dan volgen alle broederschappen en tenslotte, als we eigenlijk al moeten rennen om op tijd bij de bus te komen, verschijnt de “paso” met jezus op de ezel!! Mooi om een keer te zien en mee te maken

Maar wij moeten nog 2 uur rijden naar El Escorial. Hier wacht onze gids Diego op ons (Carlos die ons normaal rondleidt is verhinderd. Bibliotheek – Basiliek – Pantheon – kapittelzalen met vele schilderijen waaronder een El Greco – de kamers van Filips II (hij stierf op zijn bed met zicht op het altaar van de basiliek) en zijn dochter en een zaal met prachtige kaarten van alle bezittingen van Karel V waaronder de Nederlanden.

Basiliek EscorialSneeuw in Sierra de Guadarrama

De rondwandeling duurt zo’n 2 uur en het is nog prachtig weer als we buiten komen. Dus even een drankje op het terras voor we teruglopen naar het busstation waar Isidoro ons opwacht. Een uurtje rijden naar het hotel en dan kunnen we inchecken  voor de komende 4 nachten. Het hotel is in de stad Madrid vlakbij het stadion Bernabeu van real Madrid. Vanaf vanavond is ook het avondeten niet meer inbegrepen maar in de buurt zijn een aantal mogelijkheden om te eten en op de hoek is er een supermarkt die 24 u per dag open is, alle dagen van het jaar.

Morgen gaan we een paar dingen bekijken met de bus en de rest gaan we te voet doen. De middag is vrij