Kras: Hart van Spanje 8 daagse reis 11 – 18 april 2019 (3)

13 april 2019 - Salamanca, Spanje

Dag 3:  Avila – Salamanca

We gaan om half 9 met de koffers in de bus weer op weg. Vandaag staat een bezoek aan Avila op het programma en ook gaan we en kijkje nemen in Salamanca. Daar zullen we vannacht trouwens ook slapen. Vanuit Carranque moeten we een stukje richting Madrid en bij de M50 (een grote cirkel om de stad heen) kunnen we de A6 nemen naar het noordwesten. Een stukje is tolweg met een lange tunnel en rond 10 uur zien we eindelijk de prachtige ommuurde stad Avila opdoemen. 2400 m muur van 12 m hoog en 3 meter breed en gebouwd in slechts 9 jaar op eind 11e eeuw. De pas veroverde stad op de Moren moest verdedigd worden en er woonden zeer  veel ridders in de stad. Bijnaam is dan ook: Avila de los caballeros.

Plaza mayor AvilaTeresa van Avilabeeld staat al klaar voor de processieVettonen lieten stenen stieren na

Hier moeten we uitstappen bij het bezoekerscentrum maar gelukkig zijn ook hier weer roltrappen naar boven. We hebben eerst zin in koffie/thee en op de hoek waar we buiten komen neem ik altijd de koffiepauze. De obers zijn hier groepen gewend en iedereen heeft in no-time dus een warm kopje koffie/thee. We zijn hier niet erg lang dus er moeten een paar keuzes gemaakt worden. Plattegrond ophalen bij de stadspoort en iedereen gaat mee voor een korte wandeling: de kathedraal die ingebouwd is als een fort in de stadsmuren – de plaza mayor – de doopkerk van Teresa van Avila, de  klooster hervormster, waar bloemen worden gebracht om de “pasos” voor de processie morgen te versieren – het Provinciehuis en de kerk die staat op de plaats waar Teresa in 1515 werd geboren.

"paso" in de doopkerk van Teresa van Aviladit gaat morgen in de processie mee naar buitenmet een klap van dit kruis gaan de dragers met de schouders omhoogdeze muren staan er al sinds 1099fotostop bij 4 Postes

Vanochtend is ook het provinciehuis open waar een expositie is over het leven van de Keltische stam, de Vettonen, die al voor de jaartelling in dit gebied woonden en de stenen stieren hebben nagelaten her en der. We zien hoe ze leefden en met welke materialen er werd gewerkt. De deuren van de doopkerk van Teresa staat open: ze zijn de “pasos” aan het versieren die morgen, op palmzondag in processie de straat opgaan. Kunnen we mooi even kijken en kan ik uitleggen hoe het in zijn werk gaat. Een aantal heeft gebruik gemaakt van de mogelijkheid om over de stadsmuren te lopen.

Om half 1 is het verzamelen – fotostop bij Cuatro Postes en dan is het een uurtje rijden naar Salamanca. Uitstappen kan alleen bij de rivier en we lopen gezamenlijk naar de Plaza Mayor voor de lunch. Het is prachtig weer dus even wat eten op een terrasje voordat onze stadsgids Martoke ons meeneemt voor een wandeling.

Plaza mayor SalamancaCasa de las conchasUniversiteit bestaat al 800 jaar (1218 -2018)De kikker op de gevel van de universiteit

Plaza Mayor – palacio Monterrey (nu van huis van Alva) – Universidad pontifica – casa de conchas – Universiteit gevel (kikker zoeken) – Escuelas menores met de Cielo de Salamanca – en we eindigen bij de kathedraal. Hier nemen we afscheid van Martoke en ik ga met een aantal de kathedraal bezoeken want die is morgen i.v.m. de processie van Palmzondag gesloten

El borrequito, morgen in de processieIntocht van Jezus in JeruzalemEr zijn hier nog nonnetjesCatedral viejaRetabel

Rond 6 uur rijden we naar het hotel waar ik al jaren kom: regio, in Santa Marta del Tormes. Voor het eten nog tijd voor een drankje op het terras buiten.

Morgen gaan we nog even terug naar Salamanca en in de middag bezoeken we El Escorial