Kras: Hart van Spanje 8 daagse reis 11 – 18 april 2019 (2))

12 april 2019 - Toledo, Spanje

Dag 2:  Toledo

De nachten zijn koud in dit deel van Spanje maar de temperaturen lopen aardig op in de loop van de dag. Je hebt dus ’s morgens een jas nodig en ’s middags loop je er mee te zeulen. Wij vertrekken vandaag om 9 u naar Toledo. We hebben een hotel halverwege Madrid en Toledo dus rond kwart voor 10 stoppen we bij een speciaal voor de bussen gemaakte halte. De groepen kunnen hier uitstappen en dan zijn er voor ons, gelukkig, 5 roltrappen die ons het rotsplateau opbrengen. Dat scheelt een hele klim en door de roltrappen is het voor bussen niet meer toegestaan om het centrum in te rijden.

We staan dan ook bijna meteen op het centrale plein van de stad: Zocodover. Hier is ook de VVV en ik haal voor iedereen een plattegrond. Dit plein wordt ook de afspreekplek voor vanmiddag als we weer gezamenlijk via de roltrappen naar de bushalte lopen.

Kathedraal ToledoKerkpilaarDamasquino werk. Goud op staal

Via de winkelstraat lopen we richting kathedraal en bij een zij-ingang gaan we even een kijkje nemen in de kathedraal. Er is daar in een zijkapel een mis bezig en daarom is de deur open. Op deze manier krijgen we een voorproefje wat de rijkste kerk van Spanje te bieden heeft en kan straks iedereen zelf bepalen om een kaartje te kopen en naar binnen te gaan.

Op het plein van de kathedraal staat ook het gemeentehuis (ontworpen door de zoon van El Greco) en het bisschoppelijk paleis) en het bisschoppelijk paleis. Ook staat daar altijd een mannetje van een atelier waar damasquino werk wordt gemaakt: gouddraad op staal met renaissancemotieven of Moorse motieven. Deze laatste zijn de meest bewerkte en kan alleen gemaakt worden door een meester in dit werk en we zien het verschil tussen wat met de hand wordt gemaakt en wat machinaal is. Interessant!!

Synagoga del transitoMarsepein, specialiteit van ToledoArco de la sangre,  plaza zocodover

Wij vervolgen onze weg maar eerst hebben we behoefte aan een kopje koffie/ thee om daarna de voormalige Joodse wijk binnen te gaan. Op de hoek staat de kerk santo Tomé met in een zijgebouw het grootste doek van El greco: de begrafenis van de Conde van Orgaz. Hier staat altijd een grote rij met groepen o.l.v. een stadsgids. Wij lopen nog een klein stukje door om bij 1 van de 2 overgebleven synagogen binnen te gaan en wel de Synagoga del tránsito. Hier is namelijk ook het Sefardisch (= Spaans Joods) museum gevestigd. Aangezien de synagoge na de verdrijving van de Joden (1492) een kerk was geworden is het gebouw bewaard gebleven. Hiernaast staat het museum van el Greco, gevestigd in een soortgelijk huis als waar hij zelf hier in de wijk heeft gewoond. Sinds kort is dit museum gratis te bezoeken (voor zolang het duurt zei men, maar niemand wist tot hoelang.

Uitzicht op ToledoAlcazar en kathedraalPuente San Martin, Toledo

Hierna heeft iedereen vrije tijd om te wandelen – terrasje te pikken – te lunchen etc. etc. Om half 4 is het verzamelen en lopen we terug naar de bus via de 5 roltrappen. We gaan echter nog niet naar het hotel want we gaan een rondje om de rots maken om prchtige foto’s te maken van het zicht op Toledo. We stoppen daarvoor bij de plaats waar we een mooi overzicht hebben op de stad en de rivier en daarna nog een keer bij de San martin brug met zicht op de kerk san Juan de los Reys.

Dan is het echt tijd om terug te rijden naar Carranque zodat iedereen nog wat rust kan nemen of wat kan drinken voordat we gaan eten.

Morgen via Avila naar Salamanca