Kerstreis Tenerife: 22 – 29 dec. 2014 dag 4

25 december 2014 - Puerto de la Cruz, Spanje

25 december 2014:  El Puerto de la Cruz / vrije dag

Vrije dag vandaag. Het is 1e Kerstdag en aangezien de musea dicht zijn + de botanische tuin + de kabelbaan van El Teide heb ik in overleg met het kantoor hier op het eiland besloten om vandaag de vrije dag te hebben om zodoende optimaal gebruik te kunnen maken van de faciliteiten tijdens de excursies.

Taoro park: het hoogste punt van de stadVoor de meeste mensen betekent dit dus uitslapen (een aantal dames waren vannacht in de nachtmis) en een aantal willen een relaxdagje inlassen rond het zwembad van het hotel etc. en evt. een wandelingetje maken naar het centrum. Na de wandeling op dag 2 is iedereen bekend met de mogelijkheden om in de stad te komen en aangezien het gebied vooral moet leven van het toerisme zijn natuurlijk alle toeristenwinkels open en ook alle restaurants en terrasjes. Genoeg te doen dus op de vrije dag.

Wij zijn normaal vroeg op dus we ontbijten op tijd (buiten op het terras) en besluiten Anglicaanse kerk aan de rand van het parkeven een ommetje te maken bij het hotel en te bedenken wat we vanochtend gaan doen. Het is weer eens prachtig weer en we willen optimaal gebruik maken van de zon en de vrije dag. Dus rugzak en water mee – de camera niet vergeten en dan gaan we met een taxi naar het hoogste punt van de stad. De klim is te hoog en te zwaar maar langzaam afdalen is een stuk makkelijker. Dus de taxi stopt naast een van de ingangen van het Taoropark, naast het Hotel en tegenover het voormalige casino (nu gesloten – jammer van het mooie gebouw). Het park is groot – vele lanen – fonteinen – grote bomen en vele planten. Aan de rand staat een Anglicaanse kerk waar de dienst voor de kerst aan de gang is (in het Engels risco bello, terras in de hangende tuinnatuurlijk). We drinken een (Duits slap) kopje koffie in de tuin van Risco bello met een hangende tuin (entree betalen om dat te kunnen zien) en gaan dan de vele trappen afdalen naar het centrum: watervallen – planten – bloemen – bankjes – tegeltableaus – en vanaf alle kanten mooi uitzicht op de stad aan de kust.

Afdalend ben je al weer snel in het centrum, op Plaza Charco en het plein ernaast: met Kindje JezusPlaza de la iglesia. De schoolkinderen hebben een heuse kerststal gemaakt van papier en kantoor en dat is te bewonderen achter het hek van de hoofdingang. In diverse kerken en kapelletjes zien we het kindje jezus nu wel in de kribbe liggen, de nachtmis is geweest.

Bij de vissershaven hangen de vissers een beetje rond en bespreken de toestand in de wereld (allemaal Hiltermannetjes!!!!). We vinden een klein visserskroegje (de mannen zitten aan het bier met churros) waar we een drankje nemen en langzaam lopen we richting het strand. Onze magen beginnen de vloed komt op: wij eten een stokbroodje bij het strandechter al weer te rammelen en in een supermarktje kopen we een stokbrood en wat kaas en besluiten dat op te eten aan de boulevard op een bank met uitzicht op de opkomend vloed.

Wij zijn niet de enigen trouwens. Elke middag verzamelen zich hier enkele tientallen mensen om te kijken naar het rollen van de golven – het beuken op de golfbreker en om te zien hoe enkel surfers zich staande proberen te houden op de golven. Een prachtig gezicht en kijken naar mensen verveelt nooit. Op ons gemakkie lopen we langs de oceaan naar het tunneltje onder de weg dat ons het hotel in brengt. Even luieren – en een enkeling waagt zich met een surfbord op de golvenfoto’s bekijken – douchen en ons mooi maken voor ons Kerstdiner van vanavond. Gisteren hadden we al een aantal luxe gerechten extra bij het buffet vanwege Kerstavond, benieuwd waar ze ons nu mee gaan verrassen. Ik laat wat foto’s zien van alle lekkernijen in het volgende blog over het hotel

Voor het eten laten we nog even aan een aantal mensen van de groep een dvd zien over La Gomera die een vriendin mij had gegeven ter voorbereiding. Zo hebben we al een klein beetje een idee hoe het eiland er uit ziet. Daar gaan we namelijk morgen naar toe met een extra (optionele) excursie en natuurlijk gaat iedereen mee!! Daar moeten wel vroeg voor ontbijten (half 6) en vroeg voor weg (om 6 uur klaar staan!!!!)