Kerstreis Tenerife: 22 – 29 dec. 2014 dag 3

24 december 2014 - El Teide, Spanje

24 december 2014:  El Teide

Het is de dag voor Kerst (voor ons!) maar voor de Spanjaarden is het vanavond Nochebuena = Kerstavond en dan vindt voor hen het belangrijkste diner plaats van het jaar voor men naar de Misa de gallo (nachtmis) gaat. Om het vele personeel in het hotel een paar uurtjes familiegenot te geven hebben we vanavond het diner en uurtje vroeger: het buffet is van half 6 tot 8. Voor ons geen probleem!

op weg naar El Teide, de vulkaanMaar vandaag was eigenlijk een hele dagtocht naar la Gomera gepland en dat gaat natuurlijk niet dus heb ik e.e.a. moeten verschuiven. Dus nu een halve dagtocht en dat is de rit naar de vulkaankrater van El Teide: Las Cañadas (de lavawallen)

Het geheel is een Nationaal Park (sinds de jaren ’50) en sinds 2007 staat het park op de Werelderfgoedlijst van de Unesco. Er loopt een weg door het park en het vulkaanlandschap begint op zo’n 2000 m hoogte. Wij zijn om 9 u vertrokken vanaf zeeniveau dus we moeten een hele klim maken. Maar het uitzicht is vandaag prachtig en na elke bocht die we omhoog rijden krijgen we weer een blik op de top we gaan onderweg via een mooie routemet sneeuw. Tussen de 1000 en 2000 m groeit er nog de Canarische pijnboom en de eucalyptus maar daarboven begint het vulkanisch gebied: lava – as – sintelvlaktes – uitgesleten rotsblokken – zwart obsidiaan (vulkanisch glas) – gele lapili etc.

De krater is meer dan 16 km in doorsnee en wij rijden eerst naar het basisstation van de kabelbaan. De tocht met de gondel staat in het programma, dus als die vandaag gaat moeten we gaan proberen mee omhoog te gaan (bij wind en slecht zicht is het gesloten) en de grote meerderheid wil ook mee ondanks de redelijk hoge prijs (26 €). Met ongeveer 2 miljoen bezoekers per jaar zal er wel een flinke rij staan!?

de kabelbaan komt er aanOp 2356 m hoogte is het basisstation – we kopen een kaartje – hoeven maar 1 gondel te wachten en na een rit van 8 minuten stappen we uit, in de sneeuw, op een hoogte van 3555 m. en dat voelen we meteen. De duizelingen overvallen ons en we staan een beetje onvast op de benen en het is natuurlijk koud: 3 graden. Maar alles valt in het niets bij het spectaculaire uitzicht dat we boven hebben. We kunnen er een klein stukje lopen – je mag niet van de  paden af en naar de top mogen maar 150 mensen per dag met speciale toestemming en met een gids. Wij ruiken de zwaveldampen al van verre en we staan ons te vergapen aan de prachtige vergezichten. We zien ook in de verte het astronomische observatorium. De achterblijvers gaan een kijkje nemen bij de Roques de Garcia, de plaats waar de film “Clash of the Titans” is opgenomen.

Later als we weer  naar beneden zijn afgedaald met de kabelbaan rijden we terug en maar plaatjes schietennaar de kust vis een andere route, namelijk over de ruggengraat van het eiland = Cumbre dorsal

We maken nog en paar stops voor foto’s o.a. bij de zogenaamde Minas de san José en bij een prachtige zijkant van een rots, met laagjes verschillende kleuren: Mirador de la Cumbre. Ook tijdens de afdaling steeds weer uitzicht op de besneeuwde top van El Teide.

nog een keer: de taart, zo genoemd vanwege de laagjesVia het stadje La Esperanza (met een eigen stadsdienst en een weerbarstige burgemeester die geen andere lijnbussen duldt in zijn stad) komen we uiteindelijk weer op de snelweg bij de voormalige hoofdstad La Laguna en dan is het niet al te ver meer naar ons hotel terug.

Rond half 2 stappen we uit de bus en is de rest van de dag vrij. Ik had voorgesteld de belangstellenden mee te nemen naar de Botanische tuin maar bijna iedereen geeft er de voorkeur aan in hun eigen tempo te gaan. Het is ook vlakbij het hotel en niet te missen. Koning Carlos III had verordend dat er uit de nieuwe ontdekte gebieden planten en bomen naar Tenerife moesten komen. Die moesten dan hier acclimatiseren om vervolgens geplant te worden in de Botanische tuin van Madrid en in de tuinen van het koninklijk paleis van Aranjuez. Helaas hebben de meeste planten de kou van het binnenland van Spanje niet overleefd maar hier op het eiland doen ze het allemaal goed in de subtropische zon

Om half 6 gaan we genieten van een heerlijk buffet. Er zijn al diverse specialiteiten papas arrugadas: gerimpelde aardappeltjeste eten hoewel wij pas morgen ons Kerstdiner hebben. Vele schalen mosselen – heerlijk vlees – we eten gofio,(meel van geroosterd graan aangelengd met bouillon, water of melk) =  de specialiteit van het eiland en natuurlijk de papas arrugadas (gerimpelde aardappeltjes in zout gekookt) met mojo saus etc. etc.

We smullen dus weer en genieten ervan met een flesje wijn. Maar goed dat we hier maar 1 week zijn anders zouden we tonnetje rond thuis komen. Later op de avond zullen een aantal dames uit de groep zelfs naar de nachtmis gaan in het kerkje vlakbij het hotel

Morgen een vrije dag en het Kerstbuffet!!

Klik hier voor een filmpje van El Teide

1. Corrie: