Kerstreis Tenerife: 22 – 29 dec. 2014 dag 2 in de middag

23 december 2014 - La Orotava, Spanje

23 december 2014:  La Orotava - middag uitstapje

Een aantal mensen (waaronder Dirk en ik) nemen een kopje koffie met een tosti aan de bar van het zwembad. Na het uitgebreide ontbijtbuffet hebben we niet echt honger maar we moeten natuurlijk wel iets eten. Op de afgesproken tijd staat wachten op de stadsbus naar la Orotavaiedereen weer in de hal (behalve een mevrouw uit de groep die slecht ter been is en besluit te blijven luieren / lezen in het hotel.)  Het is een klein stukje lopen naar de bushalte waar we in gesprek komen met 2 Belgen op weg naar het vliegveld. Bijna elke bus die hier stopt rijdt naar het busstation van La Orotava en iedereen koopt bij de vriendelijke chauffeuse een kaartje voor € 1,45 enkele reis. De stad ligt op 340 m hoogte dus de bus moet over een paar kilometer afstand behoorlijk klimmen. Dat moeten wij trouwens ook als we van het busstation richting het centrum lopen: steile straatjes maar er zijn ook veel uitzichtpunten voor foto-stops oom even op adem te komen.

Voor de komst van de Spanjaarden woonden hier de Guanches en de stad was straatjes lopen behoorlijk steilonderdeel van het rijkste koninkrijk van het eiland in  de vruchtbare vallei. Na de verovering ( pas in 1496) werd het her bevolkt door de conquistadores en kolonisten uit Andalusië die hier de grootgrondbezitters worden en dan verrijzen al snel de eerste kerken – kloosters en adellijke huizen, allemaal versierd met houtsnijwerk zoals in de Arabische paleizen in het zuiden van Spanje.

vanuit elke zijstraat een mooi uitzicht op de kustVia Plaza de la Constitución (mooi uitzicht op het dal – kerk met klooster uit de 17e eeuw) komen we in het historische centrum dat wordt beschouwd als een van de mooiste van het eiland en staan we ineens op Plaza del Ayuntamiento (met het gemeentehuis uit de 19e eeuw)

Het gemeentehuis is bijna niet te zien vanwege een gigantisch kerstdorp. Voor de Gemeentehuis met over het hele plein een heel kerstdorpdeur een enorme kerststal met Maria en Jozef en over het gehele plein is een dorp van vroeger uitgebeeld: kramen met kaas – groente – de smid etc. etc. Tijdens de processie van sacramentsdag (Corpus Cristi) ligt hier op het plein het grootste bloementapijt van de wereld (meer dan 900 m2!!) versierd met vulkaanzand in alle kleuren geverfd

mooi hoofdaltaarDe adellijke families waren rijk geworden van de suikerriet en de wijnbouw en betaalden de bouw van de kerk Nuestra Señora de la Concepción: 16e eeuw maar met vele verbouwingen en verfraaiingen

Achter de kerk begint de straat die bekend staat als de wijk van de Doce casas: je krijgt een idee hoe de adel vroeger leefden. 12 huizen, opgesierd met pijnbomenhout (blijft eeuwenlang goed) op balkons – langs de ramen -  de deuren – prachtige patio’s met bogen en galerijen o.a. Casa Grimaldi / Lecarco (bankiersfamilie uit Genua), nu een bar / restaurant. Ook Casa de los casa de los balconesbalcones met balkons over de hele breedte van het huis. Hier lag vroeger het eerste bloementapijt. Binnen een aantal winkels met producten van voeger en nu en met werkplaatsen waar nog de oude ambachten worden getoond etc. etc. .

Ook Casa del turista / del molino is een pand uit begin 16e eeuw. Hier ook vele winkeltjes binnen maar ook is er iemand bezig met het maken van een bloemen/zand tapijt. Ernaast is nog een oude molen voor het vroegere volksvoedsel van de Guanches: Gofio (geroosterde graanpitten die worden voorbeeld van de beroemde bloemtapijten tijdens de processie sacramentsdaggemalen en met een vloeistof (water - melk - bouillon) tot een brij worden gemaakt of tot een soort brood (we proeven het morgen bij het buffet en het is nog lekker ook)

Ondertussen is het natuurlijk allang tijd voor een pitstop en op aanraden van het meisje van de zwembadbar gaan we die houden bij de lekkerste banketbakker vaan de stad: Taoro van de familie Egon Wende (sinds 1914). Koekjes etc. in de winkel uitzoeken – je krijgt een schaaltje mee met de lekkernijen + een briefje met de rekening – koffie bestellen op het terras en genieten maar met uitzicht op een prachtige tuin.

Mooie afsluiter van het bezoek aan het mooie stadje, dus terug naar het busstation het terras ligt in een hele mooie tuin– wachten op de bus en na een korte rit zijn we terug in El Puerto. Vanavond weer genieten van het heerlijke buffet en morgen gaan we El Teide, de vulkaan bezoeken!!!

Een schietgebedje voor helder weer morgen om met de kabelbaan omhoog te gaan!!!!

1. _Pauline Bremmers:
    3 januari 2015
    Tonny ik geniet elke dag van je verhaal over de vakantie op Tenerife.
    Zo herbeleef ik mijn prachtige vakantie
    weer !