Kerstreis 2015: single-reis Madrid en omgeving (1)

23 december 2015 - Madrid, Spanje

Kerstreis 2015: Madrid en omgeving (Kras)

Mocht ik vorig jaar nog een reis maken tijdens de Kerst met De Jong Intra naar Tenerife, deze keer werd mij gevraagd een 5 daagse single-reis te begeleiden naar Madrid voor Kras. De laatste keer dat ik tijdens de feestdagen in Madrid was met een aantal vrienden en mijn dochter was in 1991/1992. Ik hoefde dus niet lang na te denken om ja te zeggen op het aanbod. Helaas mocht mijn wederhelft (mi media naranja! zo zeggen ze in Spanje) niet mee maar hij hakte voor mij de knoop door: natuurlijk ga je de reis begeleiden en Kerst valt gewoon een paar dagen eerder als dochterlief komt met man en (klein)kinderen

Paseo Castellan: Torres Kia met wolkenkrabbers op de achtergrondDus op 23 dec. in alle vroegte naar Schiphol voor een vroege vlucht en al bij de gate had ik al met een aantal gasten kennis gemaakt. Na een rustige vlucht halen we de koffers en lopen we naar de bus die ons een klein tour door de stad zal geven voor we naar het hotel rijden. Langs een aantal bezienswaardigheden als: wolkenkrabbers – Bernabeustadion – Atochastation – Prado – Gran Via etc etc en een snelle lunch op de Plaza Mayor gaan we rond 3 u naar het hotel. De meesten zijn zo vroeg opgestaan dat de siesta meer dan welkom is. Rond half 8 en met de kerstverlichting aan en heuse ijsbaan voor de deurspreek ik met de groep af om een restaurantje in de buurt te zoeken om gezamenlijk te eten. En daarna vroeg naar bed.

24 dec. is er een excursie naar Toledo (waarover later meer in een ander blog) en op 1e Kerstdag ga ik met de groep wandelen door de stad. Het is een vrije dag maar we moeten nog een groot deel van het centrum bezoeken en ik leid de mensen dus rond door de stad.

We slapen in een hotel net achter het Koninklijk Paleis (net als in oktober) dus om 10 uur vertrekken we richting Plaza de España: standbeeld van de grote schrijver Cervantes met zijn Don Quijote en Sancho Panza. Dan via het gebouw van de Senaat langs het Koninklijk Paleis en we gaan de kathedraal binnen. In het kerststal bij het hoofdaltaarvoorportaal staat al een grote kerststal net als voor het hoofdaltaar. De kathedraal is redelijk nieuw en prachtig van binnen. Aan de zijgevel een altaar voor de Maagd Almudena en er is ook een prachtige stiltekapel met veel mozaïek. Helaas (en begrijpelijk) mag daar niet gefotografeerd worden.

Vlakbij is de Iglesia Castrense, van het hoofdkwartier van het leger wat zich naast de kerk bevindt aan de calle mayor. Ook hier natuurlijk kerststallen.

Dan is het tijd voor koffiepauze in/naast de Mercado San Miguel en daarna lopen we op de Plaza Mayor waar een hele grote kerstmarkt is. Vele kramen met beelden en beeldjes voor je kerstdorp thuis. Op de Puerta del Sol nemen we een wandelen tot aan het Retiroparktijdje pauze voor de lunch en dan vervolgen we onze weg richting Las Cortes (gebouw tweede Kamer) – Museo Thyssen en Prado – Kerk los Jerónimos en dan zijn we op het verste punt van de wandeling: het Retiropark. Het is prachtig weer, de zon schijnt en we besluiten hier een tijdje te blijven voor een wandeling en/of terrasje en sanitaire stop.

Het is daarna nog een hele wandeling via het voormalige postkantoor op het Cibeles plein en de Gran Vía naar het hotel!!! We zijn op pad geweest van 10 u vanochtend tot tegen 6 uur. Opfrissen en om half 8 gaan we samen met de andere groep van Kras (maar dat zijn echtparen) eten in een restaurant vlakbij de Puerta Puerta del sol 's avondsdel Sol.  In totaal 50 mensen en we geven ze de keus: te voet met mij (ik kan er maar niet genoeg van krijgen) – met de metro o.l.v. de andere reisleidster Susan of met de taxi (standplaats voor de deur van het hotel)

We genieten van een heerlijk diner (restaurant La Catedral – aan te bevelen) in een mooie ruimte en met een lekker wijntje en voor we het weten loopt het tegen elven.

Heerlijk om weer even door de verlichte straten te lopen (kan het eten zakken) op weg naar het hotel. Het was een lange maar heerlijke dag.

Volgende blog schrijf ik over de excursies (Toledo – El Escorial – Segovia) en de fietstocht door Madrid op de laatste dag