Kerstreis 2015 single-reis Madrid en omgeving (2)

24 december 2015 - Madrid, Spanje

Dag 2:  24 december: Toledo

Om 9 uur vertrekken we met de bus naar een van de mooiste steden in Spanje: Toledo. Gelegen op een rotsheuvel met de rivier de Taag slingerend in het dal om zicht op Toledode stad heen. Het is zeer mistig onderweg maar als we aankomen kunnen we toch een bleek zonnetje zien en dat is goed genoeg om naar de overkant van de rivier te rijden voor het mooie uitzicht. Het is de 24e december en Spanje maakt zich op voor “Nochebuena” = Kerstavond. Er moet vanavond thuis gedineerd worden en dus zijn er al vele bezienswaardigheden dicht. Wij beperken ons dus tot een heerlijke wandeling (na de koffie op Plaza Zocodover) langs o.a. de kathedraal, we bezoeken een werkplaats (annex winkel natuurlijk) voor het mooie Damasquino-werk = motieven symbool van 3 culturenvan goud gekrast in metaal) en lopen door de Joodse wijk. Alleen de Sinagoga Santa María la Blanca is open en we nemen deze keer dus daar een kijkje. Mooie Moorse bouwstijl met prachtige bogen en mooi inlegwerk. Na de lunchpauze willen we de kathedraal bezoeken met een paar mensen maar ook die heeft al vroeg de deur gesloten, hoewel de VVV mij die ochtend nog had verzekerd dat het de hele dag open zou blijven. Dan maar een extra terrasje pikken en op tijd naar huis. De stad is wel mooi versierd in kerstsferen en overal lopen groepjes mensen met een rommelpot en zingen kerstliedjes

Sinagoga Santa María la BlancaEven wat winkelen tegenover het hotel en we eten vanavond al vroeg in het hotel want in heel Spanje mag het personeel zo vroeg mogelijk naar huis. De flessen wijn die over zijn van het eten gaan dus mee naar de lounge want zowel de bar van het hotel als alle drankgelegenheden in de buurt zijn gesloten.

Dag 4: 26 december: El Escorial – Segovia

Het vertrek is weer om 9 uur want het is niet ver naar San Lorenzo del Escorial: we brengen een bezoek aan het klooster-paleiscomplex met basiliek gebouwd in opdracht van Filips II, ook bedoeld als pantheon voor alle Spaanse koningen vanaf San Lorenzo del Escorialzijn vader, Carlos V

We hebben het bezoek hier altijd o.l.v. een gids en deze keer treffen we een Engelstalige. Een aantal mensen hebben een beetje moeite met het accent dus af en toe helpen mijn vertalingen. Ik mag hier helaas niet zelf gidsen. Het is verboden foto’s te maken binnen maar we zien o.a. de vertrekken van Filips II en zijn dochter, een paar mooie zalen met o.a. landkaarten van alle gebieden van Carlos V, dus ook van de Nederlanden na het bezoek aan de basiliek volgt ook de mooie bibliotheek.

busstation El Escorial: ook nonnen moeten naar de w.c.Na het bezoek drinken we eerst nog koffie bij het busstation want de middagpauze houden we in Segovia, de stad met het Romeinse aquaduct – de laatste gotische kathedraal gebouwd in Spanje en op de rotspunt het Alcazar. We gaan bijna allemaal een paar broodjes eten bij Los 100 montaditos: kleine broodjes met heerlijk beleg en al vanaf 1 € per stuk. Voor een paar euro heb je je buik vol.

Dan gaan we wandelen door de oude stad via een aantal beroemde restaurants (speenvarken en zuiglam zijn de specialiteiten hier) – mooie Romaanse kerken – de kathedraal en op het einde van de lange straat, op de rotspunt het Alcazar. En zicht op de kathedraal, Segoviavandaaruit hebben we een prachtig uitzicht over de omgeving

Er is nog tijd om wat te drinken – te neuzen in winkeltjes en mensen te kijken. Dan volgt de terugrit. En ’s avonds besluit een deel van de groep samen uit eten te gaan in een restaurantje tegenover het hotel. Morgen alweer de laatste dag! Ik ga met een aantal mensen fietsen in Madrid. Daarover gaat het derde en laatste blog

1. Corrie:
    31 januari 2016
    Mooie reis Tonny, ben benieuwd naar je fiets avontuur .