Hart van Spanje (Kras): oktober 2015 (2)

12 oktober 2015 - Madrid, Spanje

Vervolg dag 4: (donderdag) Salamanca – San Lorenzo del Escorial – Madrid

Zoals gezegd in mijn vorige blog (ik loop weer erg achter) zijn we pas rond 12 uur vertrokken uit Salamanca. Het is een aardig stukje rijden richting Avila en dan naar San Lorenzo del escorial.

Escorial: de begrafenis is afgelopenIk was gelukkig door de gids aldaar op de hoogte gebracht dat er die ochtend een koninklijke begrafenis plaats zou vinden: de neef van de voormalige koning Juan Carlos was gestorven en zou met alle honneurs begraven worden. Dus het publiek kon pas vanaf 3 uur ’s middags een bezoek brengen aan het mooie en interessante klooster-/paleizen-/ scholencomplex inclusief internaat en een pantheon voor de Spaanse koningen. Dit alles gebouwd in opdracht van Filips II, de zoon van Karel V (in Spanje Carlos I) Gebouwd in een flank van de Sierra de Guadarrama en niet al te ver van de (toen nieuwe) hoofdstad Madrid. We bezoeken samen met een gids de vertrekken van Filips II en zijn dochter: beiden konden vanuit hun bed de mis bijwonen want er was een raam met uitzicht op het altaar. Het pantheon met graven van koningen – koninginnen – prinsen/prinsessen en ander leden van de koninklijke families etc. plafond bij een trap (Escorial)De prachtige bibliotheek – de kapittelzalen met vele schilderijen etc. etc. alleen de kerk is nog gesloten vanwege de begrafenis vanochtend. Zeer indrukwekkend en na al deze indrukken kunnen we rond 5 uur naar ons laatste hotel, in Madrid. We logeren zeer centraal, net achter het koninklijk paleis en tegenover een station voor trein / metro / bus en met een groot winkelcentrum. Ook in de straat vele restaurantjes (Hotel Florida Norte)

Dag 5: vrijdag – hernieuwde kennismaking met Madrid.

mercado San Miguel, met hele dure hapjesDe 1e dag hebben we met de bus al een aantal bezienswaardigheden buiten het centrum bezocht dus de bus blijft weg en wij gaan te voet de stad verder verkennen. Koninklijk paleis met de tuinen van Sabatini – gebouw van de 1e Kamer – Kathedraal – het oude centrum van de Austrias (Habsburgers) met Plaza de la Villa – kerk van het leger – plein met verloren gegaan kerkje waar Velazquez ooit lag begraven – de prachtige cueva del champiñonMercado San Miguel – Plaza mayor met de gezellige Cuevas aan de achterkant (tapas) – Puerta del Sol etc. etc. en na de lunch is er vrije tijd om te winkelen – een museum te bezoeken – te rusten etc. etc. Voor elk wat wils!!

Dag 6: zaterdag: Dagtocht Segovia.

La Granja de san IldefonsoWe hebben de hele dag de beschikking over de bus dus we gaan via de Sierra de Guadarama naar de pas van Navacerrada op zo’n 1800 m. hoogte. Het is herfst en vele wandelaars (met mandjes) zijn op zoek naar paddenstoelen. In de winter wordt hier echter geskied. Als we afdalen richting Segovia komen we langs een zomerpaleis: La Granja de San Ildefonso met prachtige tuinen en fonteinen. Ik besluit hier te stoppen voor een extra lange koffiepauze. Het is dan namelijk nog maar een klein stukje naar de stad met de bijnaam: het stenen schip!! Segovia

De voorsteven is het Alcazar op de rotspunt – de mast is de toren van de laatste Alcazar Segoviagotische kathedraal – het roer is het Romeinse aquaduct (2000 j oud)

Na de lunch maken we een wandeling langs de mooiste gebouwen in het centrum, een prachtig Romaans kerkje en op de Plaza Mayor de mooie kathedraal. Dan is het nog een straat met vele winkeltjes in de richting van het eeuwenoude Alcazar (paleis) met een prachtig uitzicht over de omgeving. We hebben genoeg tijd om ook binnen een kijkje te nemen voor we terug rijden naar ons hotel

Dag 7: zondag - vrije dag in Madrid

postzegelmarkt Plaza Mayor, Madrid op zondagochtendElke zondagochtend vindt er in de binnenstad een grote rommelmarkt plaats: el rastro + postzegel-/muntenmarkt op de Plaza Mayor. Met een paar mensen ga ik daar met openbaar vervoer naar toe, anderen blijven in diezelfde bus zitten tot aan het eindpunt: Museo Reina Sofía met moderne kunst. Je moet goed op je eigen spullen passen in de straatjes met de kraampjes en uiteindelijk kom je weer bij de voorstudie Guernica, PicassoPlaza Mayor / Puerta del Sol uit. Ik besluit die middag ook te gaan naar Reina Sofía: op zondagmiddag is de entrée gratis (voor 65+ trouwens altijd).

Die avond is er een lichtshow tegen de gevel van het koninklijk paleis want morgen is het een nationale feestdag: 12 oktober (de dag dat Columbus Amerika ontdekte en tegenwoordig ook de dag van Maria Pilar van Zaragoza) Het park voor het paleis staat helemaal vol met belangstellenden en ik besluit maar een tapa te gaan eten in een cueva achter de Plaza Mayor: la cueva del champiñon. Er is in 25 jaar niets veranderd!!

Dag 8: zondag. Terugreis

De vlucht is pas vanavond, alle koffers mogen op mijn kamer tot aan ons vertrek rond 5 uur vanmiddag. Velen gaan nog even een museum bezoeken (Prado) anderen gaan proberen een blik op te vangen van het grote defilé met de koning en weer anderen gaan nog kijken of ze in de winkels nog iets van hun gading kunnen vinden. Maar rond half 5 komt de bus voor de transfer voorrijden, iedereen zit klaar dus we gaan naar het vliegveld, inchecken en wachten op vertrek, Na een rustige vlucht landen we op Schiphol en zit mijn reisseizoen en (voorlopig) weer op.