Hotel Fuente de la Piedra in Cabra (Spanje)

1 juni 2011 - Cabra, Spanje

1 juni 2011

De 2e reis naar het Moorse erfgoed. Op Schiphol was het een gekkenhuis. Blijkbaar heeft Noord-Nederland vakantie t/m Pinksteren. Bij Transavia kun je online inchecken, wat bijna iedereen doet eindelijk technisch in ordemaar daarna heb je hele lange rijen bij de bagage drop off. Bij het normaal inchecken is het zelfs minder druk. Aangekomen bij de gate kwam de 1e verrassing: geen vliegtuig te bekennen. Het stond in de hangar vanwege een onderhoudsbeurt en er was iets gevonden dat gerepareerd moest worden. Vertraging dus. Lekker als je al vanaf 03.15 u op bent. Uiteindelijk vertrokken met 2 u en 45 min vertraging en in Malaga moesten we ook weer eens meer dan een uur op de koffers wachten. Een snelle lunch onderweg en om 4 u in het hotel aangekomen.

Ik ben dus weer in Cabra, in geografische middelpunt van Andalusie. Specialiteiten uit deze streek:

Carne de membrillo = een soort dikke jam van kweeperen. Wordt gemaakt in een soort cakevorm en dan in plakken gesneden. Vooral lekker bij kaas. Hier in de buurt overal boomgaarden met kweepeer.

Olijfolie: in de provincie Córdoba veel soorten met keurmerk. Vooral rond de steden Baena en Priego

Wijn: uit de regio Montilla – Moriles

Salmorejo: de dikke variant van de koude gazpachosoep

Ons 1e hotel in Cabra is heel rustig gelegen, aan de rand van het stadje. De mensen die er werken zijn heel vriendelijk en gastvrij. Voor een biertje betaal je 1,20 € en een wijntje is niet veel duurder.en het zwembad Een literfles water tijdens het diner 1,60 €  Vanavond ons 1e heerlijke buffet en op tijd naar bed, het was een korte nacht hoewel ik bijna de hele vlucht heb geslapen. Ik ga wat foto’s maken van hotel – kamer – tuin – eten.

Ook het ontbijt is goed voorzien van vleeswaren – diverse soorten brood en zoete broodjes (erfenis van de Moren) – fruit – yoghurt – vruchtensapjes etc. We kunnen er weer een paar uur tegen.