Naar het hoge noorden van Schotland

27 juni 2011 - Thurso, Verenigd Koninkrijk

vandaag voor het eerst de hele dag droog en een lekkere temperatuur om wat te doen. In Nederland schijnt het zeer warm te zijn vandaag maar daar hebben we geen last van. Na vertrek uit en hij fokt ze ookhet hotel hebben we eerst een bezoek gebracht aan Neil Ross. Hij fokt en traint bordercollies voor de schapen en is een van de beste in zijn soort. Hij laat zien hoe de honden de commando's krijgen om de schapen bijeen te drijven en van elkaar te scheiden etc.. Ook zijn er altijd schapen die de bezoekers mogen scheren en de lammetjes mogen de fles krijgen. elk jaar zijn er ook wat jonge honden, dit keer waren ze pas een paar maanden oud en ze kenden al de commando's voor links en rechts.

Normaal stond Inverness op het programma maar de reis is een dag verlengd sinds dit jaar en wij komen daar volgende week weer. Dus was er tijd voor wat extra's. We zijn gaan lunchen in Dornoch, een plaatsje aan de Noordzeekust. Het schijnt dat Madonna hier is getrouwd en haar kind is hier inzelfbouw? het stadje gedoopt. Het is een alleraardigst stadje met mooie winkeltjes en diverse gelegenheden om te eten en mooi straatjes om doorheen te wandelen. Bovendien scheen voor het eerst de zon en was het heerlijk om gewoon op een bankje te zitten en rond te kijken.

Daarna hebben we een bezoek gebracht aan Dunrobin castle in Golspie, waarover later meer. Het laatste stuk van de rit van vandaag ging voornamelijk langs de Noordzeekust. Prachtige vergezichten en een hele mooie route. De laatste fotostop nog even in Helmsdale: een havenstadje dat in de 19e eeuw in opkomstis gekomen door de haringvisserij.

HelmsdaleEindbestemming voor vandaag Thurso aan de noordkust. Normaal zaten we hier in een hotel met nog minstens 4 andere bussen en een hele drukte in de eetzaal. Het zoeken van de kamers was altijd een crime met vele gangen en gangetjes en treetjes op en af. Nu zitten we in een heel rustig hotelletje aan de overkant als enige groep en heel veel rust. Een heerlijke verandering. Diner was heerlijk en ik ben een viseter dus vandaag: salade met rolmops - kabeljauwfilet - chocoladetaart na. Diners in de hotels zijn altijd keuzemenu's: kiezen uit diverse voor- hoofd- en nagerechten. Dan koffie in de lounge en de pc halen om wat te internetten want in de meest hotels hier komt de wifi niet tot op de kamer.

Dit was het weer voor vandaag.