A Great day at the Orkney's

28 juni 2011

Spend a great day at the Orkneys!!!

Dit is de slogan van de folders die reclame maken voor een dagtocht naar de Orkney eilanden. Bij het wakker worden hebben we al een strakblauwe hemel en wij hebben inderdaad een great day gehad vandaag. Om 8 u kwam er een bus voorrijden want onze bus mocht vandaag niet rijden: rustdag zijn 8-hoekig huisvoor de chauffeur. Het is 20 mijl van ons hotel in Thurso naar John O’Groats in het uiterste noordoosten. De naam komt van Jan de Groot, de eerste veerman die een bootdienst begon naar de eilanden vanaf 1496.

De overtocht duurt 45 min. en de zee (Pentland Firth – sterke stroming) is redelijk rustig. Op het zuidelijkste eiland (South Ronaldsay) staat weer een bus op ons te wachten voor de dagtocht. We zijn eerst toe aan koffie en dat gaan we gebruiken in een café / fossielmuseum gerund door vrijwilligers in een oud huis waar ook nog in de buitengebouwen oude voorwerpen staan: een ruimte om boter te karnen – een ruimte waar de was werd gedaan, allemaal uit grootmoeders tijd en nog ouder.

Een aantal eilanden zijn in de oorlog met dijken aan elkaar verbonden om de Scapa Flow baai af te sluiten voor vijandige boten: de Churchill barriers. Maar in beide Wereldoorlogen is er toch een onderzeeër binnengedrongen à een Engels schip werd tot zinken gebracht met meer dan 800 dodenItaliaanse kapel tot gevolg. Volgende stop is de Italiaanse kapel, gebouwd door Italiaanse krijgsgevangenen die de Churchill barriers moesten aanleggen. Een betonnen barak maar van binnen geschilderd als lag er marmer op de vloer en een fresco boven het altaar.

De lunch was in een hotel en voorgeboekt, anders zouden we teveel tijd kwijt zijn: heerlijke tomatensoep en 5 soorten sandwiches en thee en koffie, alles prima geregeld.

De bezienswaardigheid die iedereen gezien moet hebben op het hoofdeiland is Scara Brae: de opgraving van een nederzetting uit het Stenen Tijdperk van 5.000 jaar geleden. In 1850, na een storm, doet de eigenaar van een landhuis de gordijnen open en hij ziet de nederzetting gedeeltelijk Skara Braeblootgelegd. De huizen zijn van voor de tijd van de pyramides en met stenen kasten en bedden etc. teruggevonden. Ook het herenhuis is bij het bezoek inbegrepen: mooie meubels en serviezen. De laatste dame heeft hier nog 20 jaar als weduwe gewoond tot 1991.

Engeland heeft zijn Stonehenge maar de Orkney’s hebben de Ring of Brodgar: ooit stonden hier 60 menhirs uit het Stenen Tijdperk in een cirkel en er zijn er nog 36 over (de Standing Stones) Waarschijnlijk in die tijd een observatorium en de zon komt op 21 juni precies op een bepaald punt op. Vlakbij is ook nog een hunebed (Maes House) en nog de 4 standing stones van Stennes.

De laatste stop is in de hoofdstad Kirkwall. Er is tijd voor een bezoek aan de Romaanse kathedraal – het archeologisch museum – de winkelstraat of het terras want het is nog steeds prachtig weer met een stralende zon. Helaas vertrekt de bus weer om half 5 want de ferry brengt ons weer terug naarcastle of Mey het vasteland. Op weg naar het hotel kunnen we dan nog even naar het kasteel waar de Queen;s mother altijd haar zomers doorbracht: castle of may. Zij hield vooral van zalmvissen (gin drinken) en kletsen met de lokale bevolking. Charles en camilla hebben hun bezoek ook al aangekondigd voor 2 weken in augustus.

Precies om 7 u stopt de bus voor het hotel. We hebben een pracht dag gehad. Morgen naar de westkust

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl