Dunrobin castle in Golspie

27 juni 2011 - Golspie, Verenigd Koninkrijk

Een van de oudste bewoonde huizen van Schotland (sinds 1300). Het is eigendom van de Graven en Hertogen van Sutherland : Zuidland, zo genoemd door de Noormannen die hier vanaf de 9e eeuw waren . Zij claimden dit gebied totdat het in de 15e eeuw als bruidsschat mee kwam naar Schotland.

prachtig kasteelEen van de Hertogen was verantwoordelijk voor de ontruimingen van de Hooglanden: boeren moesten vanaf eind 18e eeuw de pacht niet meer betalen in de vorm van militaire dienst maar de landeigenaren eisten geld als huur. Wie dit niet kon betalen moest weg en het land werd opgekocht door boeren uit de Laaglanden en uit Engeland. Er voor in de plaats kwamen schapen. Velen werden met geweld verdreven en zij gingen veelal weg naar de Nieuwe Wereld: Australië – Canada – Amerika.

Het kasteel heeft diverse bouwperiodes : 14e eeuw – 17e en 18e eeuwse aanbouwen. In de 19e eeuw verbouwing van fort tot kasteelwoning. Tijdens W.O. I was er brand: het kasteel was in gebruik als hospitaal voor de Marine. Na de oorlog was dit de reden voor een nieuwe inrichting. In de jaren ’60 wordt het kasteel nog een aantal jaren gebruikt als een jongenskostschool maar daarna komt het weer terug bij de familie die nog steeds in een deel van het kasteel de privé-vertrekken heeft.

In totaal heeft het kasteel bijna 200 kamers (wij hoeven ze gelukkig niet allemaal te zien) en in een aantal kamers staan prachtige bloemstukken: allemaal werk van de lady of the House en alle bloe-deel van de tuin men zijn vers. We zien o.a.: de prachtige hal – diverse woonvertrekken (voor diner – voor ontbijt – voor de mannen om te roken en te kaarten na het eten – voor de vrouwen om te kletsen en te borduren etc.) – de bibliotheek met meer dan 10.000 boeken – de kinderkamers (speelkamer - slaapkamers voor de kinderen - babykamer met bed voor het kindermeisje) – de naaikamer met nog een heuse Singer trapnaaimachine – militaire kamers – kamer met info over de Clan Sutherland – de tearoom met nog een 19e eeuwse stoommachine etc .etc. Helaas mocht binnen niet gefotografeerd worden.

De tuin is prachtig aangelegd van de heuvel waarop het kasteel staat tot aan het strand beneden. Inspiratie voor de tuin was de tuin van Versailles. 2 x per dag is er ook een roofvogelshow: vogels uildie voor de jacht gebruikt werden: havik – valk – uil – adelaar. De valkenier laat een aantal vogels bijzondere verrichtingen doen tot groot plezier van de gasten. Natuurlijk waren we net op tijd in het kasteel om de show mee te maken.

Al met al hebben we ons hier een paar uur vermaakt in de prachtige tuin en in het kasteel.