Highlights Spanje en Portugal (Kras – 12 dagen) Dag 12

31 mei 2017 - Lissabon, Portugal

Dag 12: Expo “98 en vlucht naar Amsterdam

het aquariumDe laatste dag vandaag maar we hebben een middagvlucht. De chauffeur is nog bij ons dus hebben we de beschikking over de bus. Om half 1 worden we op de luchthaven verwacht dus we rijden rond half 10 weg bij het hotel.

Vlakbij het vliegveld is namelijk het Park der Naties en hier is in 1998 de Expo gehouden om te herdenken dat Vasco da Gama in 1498 de weg naar India had gevonden. Er is heel veel industrie verdwenen in dit deel van de stad en veel moois is er voor in de plaats gekomen. Een aantal gebouwen zijn verbouwd tot attracties en er is een hele woonwijk gekomen plus een nieuw station, ontworpen door Santiago Calatrava met er om heen vele winkels en een groot recreatiegebied langs deze appartementen hebben de vorm ven een voorsteven van een schipde Taag.

We stoppen vlaakbij de grootste attractie van het park, namelijk het Oceanario, een heel groot aquarium. Er zijn een paar overheidsgebouwen vlakbij gekomen maar ook het kennispaviljoen, een wetenschaps- en technologisch museum.

de kabelbaan gaat van niks naar nergensVanuit de 140 m hoge Vasco da Gamatoren heb je een prachtig uitzicht over de stad en je kunt zelfs met een kabelbaan mee. Je kunt er heerlijk wandelen langs de Taag en er zijn vele mogelijkheden om wat te eten en te drinken. En je hebt ook zicht op de 16 km lange Vasco da Gama brug, speciaal aangelegd voor de Expo. Het is de langste brug in Europa.

En dan is het tijd om te vertrekken naar de luchthaven, in te checken en te wachten op de vlucht naar huis. Alles verloopt echter spoedig en op tijd landen we in Amsteram.

Ik ben weer 5 dagen thuis (geweest) want op het moment dat ik dit schrijf en publiceer ben ik weer onderweg.

Echter maak ik nu weer de reis Spanje en Portugal compleet en daar is al een verslag van. Hierna ga ik ook nog de reis Noord-Portugal en Galicië doen en ook daar is al een verslag van. Het wordt dus even stil op het blog tot begin juli. Dan ga ik, om de hitte in Spanje te vermijden, reizen begeleiden in de Baltische Staten en in Noorwegen. Verslag daarvan komt er natuurlijk mettertijd wel. Ik heb nu tijd om me ’s avonds weer wat in te lezen over de landen Estland – Letland – Litouwen. Tot later dus

1. Corrie:
    9 juni 2017
    Veel plezier.
  2. Bert & Annemarie:
    11 juni 2017
    De afgelopen maanden weer genoten van jouw verslagen. Veel plezier de komende reizen. Bedankt.
  3. Tempelmann-Boudewijns:
    12 juni 2017
    Met veel plezier genoten van je blogs.