Baltische staten: 11 dagen Litouwen – Letland – Estland. Dag 1

9 juli 2017 - Vilnius, Litouwen

Baltische staten: 11 dagen Litouwen – Letland – Estland

Dag 1: Vlucht Amsterdam - Vilnius

ik ga op reis en neem mee....Het is lang stil geweest op het blog omdat ik verschillende reizen in Spanje-Portugal een aantal keren na elkaar heb gedaan. Daar heb ik natuurlijk maar 1 keer over geschreven. Maar ik ben nu een weekje vrij geweest en weer fris en vrolijk vanochtend naar Schiphol gebracht door manlief. Gelukkig niet zo vroeg als de vluchten naar Madrid.

Ik vlieg met mijn groep (de eerste reis 36 mensen!) om 10.20 u naar Vilnius, de hoofdstad van Litouwen, in 2 uur en 10 min. In de Baltische Staten is het echter een deel van de klokkentoren hoorde vroeger bij de burcht en stadswallenuur later, dus rond half 2 staat het vliegtuig eer aan de grond. Als iedereen de koffers heeft gaan we de hal in waar de chauffeur al op ons staat te wachten. Het vliegveld is maar klein  en ligt tegen de stad aan dus we zijn al heel snel bij het hotel.

Morgen is er pas een bezoek aan de stad met een stadsgids maar het is natuurlijk veel te vroeg om in het hotel te blijven. Tegen een kleine vergoeding brengt de chauffeur de liefhebbers naar het centrum van de stad: het kathedraalplein. Iedereen heeft een plattegrond en na een korte uitleg waar we zijn en waar de straat is die terug naar het hotel leidt (Gedimino) begint iedereen aan een eerste kennismaking met de stad: kathedraal – uit de 14e eeuwklokkentoren – Pilies Gatvé, de oudste en in de Middeleeuwen de langste straat van de stad met vele winkeltjes en terrassen. Halverwege de straat staat een Russisch orthodoxe kerk uit de 14e eeuw met een mooi interieur.

Het is redelijk weer hoewel er af en toe een paar druppels vallen. Het is gezellig druk in de stad. Het is natuurlijk zondag en iedereen is vrij en ik hoor redelijk wat Nederlands praten in de straten en op de terrassen en dat zijn niet de mensen van mijn groep. Bezoek aan de Baltische Staten is erg in trek en niet alleen als rondreis maar ook een lang weekend in een van de hoofdsteden.

Ik bezoek even de kathedraal nu het niet druk is – loop door de Pilies straat – ambermuseum, in de kelder resten uit de 15e eeuwbezoek het ambermuseum – drink een kopje koffie op het terras en loop via de Gedimino laan terug naar het hotel met onderweg weer een terrasje om wat te eten.

In deze laan mooie winkels – een aantal ministeries – mooie gebouwen en aan het einde van de laan de Nationale Bibliotheek en het Parlementsgebouw.

Een rustig avondje op de kamer en op tijd naar bed na een redelijk korte nacht.

Morgen Vilnius met de gids en de middag vrij