Highlights Spanje en Portugal (Kras – 12 dagen) Dag 11

30 mei 2017 - Lissabon, Portugal

Dag 11: Sintra – Cabo da Roca – Cascais

SintraDe laatste dag voor we weer terugvliegen naar Nederland en er staat een leuke trip op het programma. We beginnen met een bezoek aan de prachtige stad Sintra. Het is druk als we aankomen en we moeten uitstappen bij het station en het laatste stukje lopen naar het centrum. Ooit het domein van vorsten en de aristocraten uit Europa en dat laten de vele landhuizen zien die tegen de heuvels aan staan.

Midden in de stad ligt het Palacio Nacional: het oudste paleis van Portugal met Nationaal paleis Sintrameer dan 8 eeuwen geschiedenis. De oorsprong is Moors en het is in gebruik geweest tot het einde van de monarchie in 1910. In de loop der eeuwen ook uitgebreid en het diende tevens als luxe jachtverblijf. Ik ga er met een groot deel van de groep in en we zien o.a.: De zwanenzaal waar ooit banketten en bals werden gegeven en nu nog steeds af en toe officiële ontvangsten zijn - de eksterzaal waar koning Joao ooit werd betrapt op een onderonsje met een hofdame waarna hij aan het plafond 136 eksters heeft aangebracht, overeenkomend met het aantal roddelende hofdames - de slaapkamer Portugese meubelsvan koning Sebastiao -  de Arabische zaal waar koning Joao sliep -  de zaal met de blazoenen van de Portugese adel en portretten van de kinderen van koning Manuel - de kapel waar een prins na 6 jaar gevangen te hebben gezeten in een kamer in het paleis hier in de kapel overleed aan een beroerte - de mooie keukens met de geweldige schoorstenen en de grote spitten voor het braden van hele varkens. De schoorstenen zijn uniek in Europa en 33 m hoog. Er is ook nog de mogelijkheid om de tuinen te bekijken.

Anderen hebben een ritje met een treintje gemaakt en gedwaald door de leuke smalle straatjes met interessante winkels. De terrassen aan het plein profiteren van de argeloze toerist (en reisleidster!!). Een kopje koffie op het terras kost maar liefst 3,80€ terwijl alles in Portugal normaal stukken goedkoper is dan in Nederland.

Via een mooie route rijden we naar het meest westelijke puntje van het Europese het bewijs met de coördinatenvasteland: Cabo da Roca. De Lusitaniërs kwamen hier (voor de jaartelling) al bijeen om de maan te vereren en de toestand in de wereld te bespreken. We stappen natuurlijk uit en lopen naar het monument met de coördinaten van de plak waar we ons bevinden. Het waait behoorlijk mar het is een hele mooie plek met prachtige uitzichten.

De laatste stop van vandaag is de badplaats Cascais. Via de kust rijden we daar naar toe. Het is er gezellig druk en we hebben prachtig weer. Lunchen op een van de terrassen – wandelen langs de boulevard – winkeltjes kijken – we komen onze tijd wel door.

gemeentehuis op het centrale pleinRond 5 uur verlaten we Cascais en via de boulevard van Estoril rijden we terug naar ons hotel ten noorden van Lissabon.

Vanavond bij het diner komt een lokale zanger wat fadoliederen en andere populaire volksliederen voor ons spelen met zelfs een nummer op de mondharmonica. Ooit was hij Portugees mondharmonica speler. Af en toe een beetje naast de toon zingen maar wel vermakelijk.

Morgen naar huis maar pas na en bezoek aan de terreinen van de Expo “98