Highlights Spanje en Portugal (Kras – 12 dagen) Dag 10

29 mei 2017 - Lissabon, Portugal

Dag 10: Lissabon

de mascotte van de Expo '98We hebben de hele dag vandaag voor Lissabon. Aangezien we gisteren de wijk Belém al hebben bezocht, kunnen we ons vandaag concentreren op de diverse wijken in de stad zelf. We pikken de stadsgids op bij het Oriente-station in het deel van de stad waar de Expo van 1998 werd gehouden (daar komen we woensdag nog terug). Het station is ontworpen door de beroemdste architect uit Valencia: Santiago Calatrava. De mascotte van de Expo staat nog op de rotonde en er is ook een grote toren van de verplaatste industrie achtergebleven als monument.

Wij rijden langs de waterkant richting Alfama wijk. Lopen we daar meestal maarAlfama wordt versierd voor de feesten van Antonius (12 - 13 juni) een klein rondje, vandaag hebben we veel tijd. Dus een wandeling door de smalle straatjes waar al de versieringen worden aangebracht voor de feesten rondom Antonius van Padua, de patroonheilige. Hier geboren en in Padua gestorven. Op 12 en 13 juni breekt hier het feest los in de oude volkswijk. We bezoeken de Sé, de kathedraal waar Antonius nog is gedoopt en we lopen naar een uitkijkpunt vlakbij Mirador Santa Luzia. Mooi zicht op de hoger gelegen wijk bij het kasteel met in de verte het pantheon. Vroeger een echte volkswijk maar vandaag de dag worden vele panden opgeknapt en duur verkocht (6000 € per m2!! of meer)

het oude trammetje in de Alfama wijkDaarna door de Baixa en langs de kades, de lage stad die na de aardbeving van Lissabon volledig opnieuw moest worden opgebouwd. Kaarsrechte straten tussen Praca do comercio en de Rossio. Winkeltjes – barretjes – kantoren – banken – restaurantjes en in 1 straat zien we de tram, ontworpen door een leerling van Eiffel, die naar de barrio alto leidt.

Daar gaan we met de bus naar toe maar eerst nemen we een kijkje bij het uitzicht op de stad vanaf Park Eduardo VIIEduardo VII park. We hebben hier zicht op de rotonde met het standbeeld van de Markies van Pombal (die de stad weer opbouwde na de aardbeving) en als laatste rijden we met de bus naar de bovenwijk. We wandelen van daaruit  eerst door Chiado, met de ruïnes van de Santa Clara kerk waar nu het archeologisch museum in is gevestigd. De kerk heeft geen dak meer vanwege de aardbeving. We gaan even op het bovenste deel van de lift staan zodat we kunnen uitleggen waar de bus ons weer oppikt als we terug naar het hotel gaan op het einde van de middag en dan lopen we via steile straatjes naar beneden naar het Rossioplein en zien we tijdens de wandeling nog mooie pleinen – straten – theaters – winkels. Er vallen wat druppels regen maar de bui waait al snel over.

de lift (leerling van Eiffel) naar de hogere wijkVanaf 1 uur heeft iedereen vrije tijd en we nemen afscheid van de gids op het Rossio plein. Heerlijk lunchen – wandelen langs de waterkant – terug naar een mooi pleintje – terrasje pikken – winkelen, er is voor ieder wat wils. Om 5 uur heeft iedereen de plaats gevonden waar we weer instappen en dan is het een kleine 3 kwartier terug naar het hotel. Het is druk met het verkeer wat de stad uit wil.

Morgen brengen we een bezoek aan Sintra – Cabo da Roca - Cascais