Highlights Spanje en Portugal (Kras – 12 dagen) Dag 9

28 mei 2017 - Lissabon, Portugal

Dag 9: Evora – Setubal – Lissabon - Vila Franca de Xira

kurkeikVandaag gaan we naar ons laatste overnachtingshotel, op een half uurtje rijden van Lissabon. Dus de koffers weer onderin de bus en om half 10 (uitslapen want het is zondag) vertrekken we vanuit Evora. We rijden eerst nog een stukje op de nationale route (en niet op de snelweg) want we hebben al zoveel kurkeiken gezien onderweg maar nooit op een plaats waar we kunnen stoppen voor een foto.

En nu zien we opeens een plekje tussen de weilanden waar een kleine parkeerhaven is om te stoppen. Eindelijk kunnen we uitstappen om een foto te elke 9 jaar moet de kurk er afmaken. Elke 9 jaar wordt de kurk van de boom afgehaald, wat een heel secuur werkje is. Pas de kurk van een boom die meer dan 30 jaar oud is kan gebruikt worden. Een gezegde is ook in deze landen: een olijfboom plant je voor je kinderen en een kurkeik plant je voor je kleinkinderen. Kurk van een boom tot zeker 100 jaar oud is nog heel goed bruikbaar.

het centrale pleinOnze eerste halte vandaag is de havenstad Setúbal, aan het estuarium van de rivier de Sado. Uit deze streek komt de beroemde Azeitão schapenkaas en moscatel wijn. De mooie huizen staan langs de Avenida Luisa Todi (zong ooit Fadoliederen) en het oude centrum ligt rond het Praca de Bocage.

Tijd voor koffiepauze - slenteren door de smalle straatjes – wandelen langs de en alle soorten kaaswaterkant – het prachtige overdekte marktgebouw bezoeken met de verse vis (immens grote tonijnen o.a.) en heel veel groente en fruit en vooral ook kaasjes in alle soorten en maten. Langs de wanden van het gebouw ook mooie tegeltableaus.

Cristo Rei, replica van Rio de JaneiroNa de lunch (hier is het nog goedkoop) gaan we naar Lissabon en komend vanuit het zuiden zie je dan allereerst de replica van Cristo Rei aan je rechterkant (het grote Christusbeeld wat ook in Rio de Janeiro staat). Dit beeld is geschonken uit dankbaarheid dat Portugal neutraal was in W.O.II.

Daarna moet je automatisch over de hele lange hangbrug: Ponte do 25 de abril Ponte 25 abril, naar voorbeeld San Francisco(genoemd naar de datum van de Anjerrevolutie, voorheen de Salazarbrug). Komend vanuit het zuiden is het een tolbrug en gemaakt door hetzelfde bedrijf wat de hangbrug maakte in San Francisco. Je kijkt prachtig over de Taag en de stad heen en sinds vele jaren is er een spoordek onder het wegdek gekomen voor de trein.

graftombe Vasco da GamaLinks in de verte zien we de wijk Belém en daar gaan we vandaag een kijkje nemen voor we naar het hotel rijden. Als je Belém zegt, heb je het over het klooster met de kerk van Los Jeronimos – de toren van Belém – het monument van de ontdekkingen met Hendrik de Zeevaarder en natuurlijk de beroemde pasteis de Belém. We gaan het vanmiddag nog allemaal zien want klooster en kerk zijn morgen (maandag) gesloten en op deze manier hebben we morgen meer tijd voor de stad zelf.

In het voormalig klooster (met een stuk later aangebouwd) zijn 2 musea: scheepvaart en archeologie. Wij gaan de kerk van binnen bekijken (buitenkant is helemaal in Manuelinostijl = stijl ten tijde van koning Manuel, begin 16e eeuw, metkinderen gaan de 1e H. Communie doen veel verwijzingen naar de scheepvaart o.a.). We komen echter niet ver. De graftombes van Vasco da Gama en van de dichter Camoes kunnen we zien maar de doorgang naar voren is afgesloten. De kerk zit stampvol en net als wij binnen zijn begint de dienst voor de 1e H. Communie van een aantal kinderen die in een processie door de kerk komen.

pasteis de BelemDan gaan we voor de pasteis van Belém. De enige echte pasteis, volgens geheim recept, komen uit een voormalig klooster en worden nu gemaakt in de beroemdste pastelaria van Belem. Mooie zaak met veel verschillende ruimtes en vele groepen komen er de heerlijke pasteis eten. Er gaan er dagelijks zo’n 7000 over de toonbank en er staan altijd rijen om ze te kopen en mee te nemen naar huis

Aan de waterkant staat de Torre de Belém uit begin 16e eeuw om de stad te Torre de Belembeschermen tegen Engelse en Hollandse piraten. Oorspronkelijk gebouwd op een eiland in de Taag maar door de aardbeving van 1755 is de loop van de Taag veranderd en de toren staat nu aan de kade.

En daar vlakbij het Monument van de ontdekkingen uit 1960. Het heeft de vorm van een voorsteven van een schip. Voorop staat de grote stimulator van de ontdekkingsreizen, Hendrik de Zeevaarder, en aan beide zijkanten historische monument van de ontdekkingenfiguren als kaartenmakers – de moeder van Hendrik (koningin Filippa van lancaster) – missionarissen etc..

Hierna is het tijd om naar het hotel te gaan en voor de laatste keer de groep in te checken. We blijven hier 3 nachten. Morgen de hele dag voor Lissabon. In de ochtend met een stadsgids en in de middag vrije tijd