Highlights Spanje en Portugal (Kras – 12 dagen) Dag 7

26 mei 2017 - Évora, Portugal

Dag 7: naar Portugal: Elvas – Estremoz – Evora

Elvas, aquaductWe gaan vandaag de grens over. Niet dat we daar veel van merken maar wel dat de klok een uur terug gaat. We vertrekken dus vanuit Mérida om 9 uur en als we de grens over zijn is het weer 9 uur. Lekker vroeg dus komen we aan in de grensstad Elvas. Moorse vesting geweest – later een Middeleeuws bolwerk en nog later een bastion: een garnizoensstad en de vestingwerken zijn zelfs ontworpen door een Nederlandse Jezuïet. We bewonderen bij aankomst eerst het grote aquaduct bij de stad. Hierdoor konden de inwoners vaak lange belegeringen doorstaan. Dan lopen we de stadspoort door richting centrum.

Eerst koffiepauze natuurlijk en dan ga ik met belangstellenden eerst de mooie kerk dit is het biechtluikjeop het centrale plein bekijken en dan de 8 hoekige kerk die vroeger bij een Dominicaner klooster hoorde. Het klooster is er niet meer maar wel het luikje in de muur waar gebiecht kon worden. Mooi plafond ook. Iets verder zien we de resten van de allereerste Moorse stadsmuur en vlak ervoor de Pelourinho, de schandpaal. Aan deze konden zelfs 4 gevangenen tegelijk staan.

we gaan over de muren lopenOp het einde van de straat, op het hoogste punt, staan de resten van het kasteel. Hier kunnen we een ronde (een vierkant eigenlijk) lopen over de muren voor een mooi uitzicht op o.a. Spanje nog.

Nog tijd voor een terrasje (het is gelukkig een stuk koeler dan gisteren) en daarna gaan we een klein stukje verder naar onze lunchstop: Estremoz, de stad van de marmergroeven. Alles in de stad lijkt van marmer, zelfs de trottoirs zijn gemaakt van stukjes marmer. Op het hoogste punt staat ook hier weer een restant van een kasteel maar we blijven in de benedenstad voor de lunch. Genoeg gelegenheden op kerk plus kazernehet grote plein voor een broodje, een salade of een warme lunch. Ik had deze stad in het verleden alleen maar bezocht om marmer te zien (nooit het centrum in gereden als ik op doorreis was) dus stoppen we nu ook bij de marmergroeve langs de weg (de grootste in de buurt). De chauffeur had geen idee dat je daar op het terrein mocht komen om te kijken maar we stappen uit, vragen toestemming en krijgen die ook.

85 m diepDe groeve is immens groot en zo’n 85 m diep. Langs de wand zijn trapjes aangebracht voor de werknemers om af te dalen. Net als we staan te kijken wordt een groot stuk wit marmer omhoog getakeld. Ook ligt er veel afval en men mag daar stukjes pakken om als souvenir mee naar huis te nemen. Niet te veel want marmer is zwaar. vlakbij is een kleine werkplaats waar een inwoner beelden aan het maken is van stukken marmer

Rond 3 u komen we aan in het hotel in Evora. Stad met een Romeinse geschiedenis o.a. Het hotel staat net buiten de stadsmuren maar heel dicht bij het met 2 mummies (men zegt: vader en zoon)centrum. En: er is een zwembad met water en het is mooi weer. Er kan nog even gezwommen worden door een aantal mensen voordat we rond 4 uur met de gids Luzia (een Nederlandse) aan de stadswandeling beginnen.

In het park, vlakbij het hotel, staat een standbeeld van Vasco da Gama, die de weg naar India over zee vond. Hij heeft hier in de stad gestudeerd. Verder een mooie kerk mar interessante kapellen maar buitenom moeten we naar de meest bizarre kapel: Capela dos Ossos, oftewel de Knekelkapel. Een Franciscaner monnik heeft eeuwen geleden besloten ons stof tot nadenken te geven en heeft van de beenderen en schedels van zo’n 5000 lijken de hele kapel bedekt. Kinderschedels ook want een groot deel stierf vroeger jong. Boven de deur van de kapel hangt zelfs de spreuk:  wij beenderen die hier liggen wachten op jullie!!

Romeinse tempelVia het hoofdplein komen we uiteindelijk bij de voorgevel van de kathedraal en de Romeinse tempel. Nog tijd voor een terrasje voor we in het hotel aan tafel gaan (2 dagen buffet!).

Morgen een tocht in het binnenland naar Monsaraz en als toegift van de chauffeur brengen we een bezoek aan de stuwdam van Alqueva in de Guadiana rivier