Highlights Spanje en Portugal (Kras – 12 dagen) Dag 6

25 mei 2017 - Mérida, Spanje

Dag 6: Cáceres en Mérida

Plaza mayor, CaceresWe bezoeken vandaag 2 belangrijke steden in Extremadura met elk hun eigen geschiedenis. In ongeveer 5 kwartier zijn we in Cáceres. De stad is werelderfgoed van de Unesco binnen de stadsmuren. Eeuwenlang een gebied van grootgrondbezitters en voor de mannen zat er vaak niet veel anders op dan zeevaarder of militair te worden. Uit deze streek komen dan ook een aantal ontdekkingsreizigers en vele families zijn rijk geworden in de Nieuwe Wereld. Teruggekeerd met een groot kapitaal lieten ze dan in hun geboortestad grote paleizen bouwen.  Velen daarvan staan er nog en die zijn in gebruik nu als b.v. bisschoppelijk paleis – museum – archief etc..

We beginnen natuurlijk met een kopje koffie op de Plaza Mayor en daar ontmoet ik een van de vele paleizenmijn broer Jan met vriendin Antoinette die op vakantie zijn in Trujillo en van de gelegenheid gebruik maken om me te zien en om met ons de wandeling door de stad te doen. Bij elke poort die open staat wippen we even binnen. Soms worden we teruggestuurd maar soms houdt niemand ons tegen.

Samen bezoeken we ook het museum van Cáceres waar we een kijkje krijgen in de geschiedenis van de stad en de streek vanaf de prehistorie tot de Vettonen (de kelten waar we ook al in Avila een expositie van hebben gezien)  - de Romeinen – Westgoten – Moren en Christenen. Uit de Moorse tijd en dan speciaal uit de tijd van de Almohaden (met Sevilla als hoofdstad) in de 11e – 12e eeuw, is helemaal in de catacomben van het gebouw een “aljibe” over, er zit nog steeds water ineen groot waterreservoir.

We nemen ook nog een kijkje in de Parador )staatshotel) waar ons zelfs wordt verteld dat we door kunnen lopen tot helemaal aan de andere uitgang in de volgende straat. En langzaamaan komen we weer uit op de Plaza Mayor. Nog tijd voor een drankje (het is al heel warm) en wat bijkletsen met de familie en om half 1 rijden we naar onze volgende bestemming: Mérida.

Het is vandaag een tropische dag en als we aankomen in Mérida is het ver boven De Romeinse stad Méridade 30 graden. We gaan eerst lunchen en ik spreek een tijd af met de mensen die eventueel  het Romeinse theater en amfitheater willen bezoeken. Maar op de afgesproken tijd meldt zich 1 persoon en die besluit zelf de hitte te trotseren. Later zijn er nog een paar die-hards maar de rest kiest voor een bezoek aan het museum voor Romeinse kunst. Daar is het wat koeler en kun je vele voorwerpen bewonderen die zijn gevonden in en rond de stad. Zelfs onder het gebouw zijn resten van een deel van een Romeinse stad er is zoveel overgeblevengevonden en een stukje Romeinse straatweg.

Rond half 6 gaan we richting hotel, in de stad, in de hoop dat het zwembad open is maar helaas, ook hier kunnen we pas na 15 juni zwemmen. Afkoelen op de kamer dus.

Morgen gaan we naar Portugal