Highlights Spanje en Portugal (Kras – 12 dagen) Dag 8

27 mei 2017 - Évora, Portugal

Dag 8: Monsaraz – stuwmeer Alqueva

Geen koffers laden vandaag en vanmiddag hebben we zelfs een aantal uren voor ons zelf. De reis was vorig jaar nog 10 dagen en sinds dit jaar 12 dagen lang. We hebben dus een extra dag gehad in Madrid (heerlijk voor de musea) en we blijven nu een extra nacht in Evora.

Monsaraz, hoog op de heuvel boven de Guadiana rivierWe gaan vandaag een bezoek brengen aan het stadje Monsaraz met nog geen 1000 inwoners en schitterend gelegen bij de Guadianarvier. Als we dichterbij komen zien we het stadje op de heuvel liggen met stadsmuren en ruïnes van een kasteel. We moeten het laatste stukje naar de stadspoort lopen, de bus kan niet verder maar we zien langs het water veel zand opwaaien. Er blijkt een rally te worden gereden met alle soorten auto’s en die komen zelfs langs de weg naar boven waar wij het stadje in moeten.

Een prachtig stadje met kronkelige keienstraatjes met mooie geveltjes en niet allesalle straatjes even pittoresk is vlak. Leuke winkeltjes met verschillende producten en zelfs een Nederlandse dame die al heel lang in deze streek woont verkoopt wollen kleden en kleding. Ik loop met de liefhebbers helemaal naar het einde van de hoofdstraat waar de ruïne staat van een oud kasteel. Op de binnenplaats wordt nog elk jaar op 8 september (de feestdag) een stierengevecht gehouden. We kunnen ook de trappen op naar de muren voor een prachtig uitzicht rondom.

met de stuwdamEr is genoeg tijd om te wandelen – winkeltjes te kijken – koffie te drinken en rond 12 u gaan we verder. De chauffeur heeft namelijk voorgesteld om ons het stuwmeer Alqueva met de dam te laten zien in de Guadiana rivier. Met 250 km2 is dit het grootste stuwmeer van Europa. Er moest een dorp voor worden afgebroken en elders worden opgebouwd maar het water dient nu voor de opwekking van elektriciteit en voor irrigatie. De dam is gigantisch en als we er aan komen rijden is er niemand te zien maar als we uitstappen en oversteken om de dam te bekijken komt een stoet van auto’s aan die niet ophoudt. de rivier de GuadianaBlijkt er een groep veteranen een dagje op stap te zijn die in de buurt ergens gaan eten maar even een kijkje hier komen nemen. De bus is in no time ingesloten door tientallen auto’s. Gelukkig blijven de chauffeurs in de buurt dus als wij weg willen worden er een paar auto’s opzij gezet.

Rond 2 uur zijn we terug in het hotel en heeft iedereen de middag vrij om te relaxen in het hotel, bij het zwembad en/of in Evora. ’s Avonds nog genieten van lekker eten van het buffet en morgen de koffers weer mee. Via Setúbal gaan we richting Lissabon