Highlights Spanje en Portugal (Kras – 12 dagen) Dag 5

24 mei 2017 - Plasencia, Spanje

Dag 5: Candelario – Parque Monfragüe – Placencia

Candelario, prachtig bergdorpWe vertrekken om 9 uur voor de rit naar het zuiden. Na korte tijd zien we in de verte op de bergen nog sneeuw liggen. Onze 1e stop is het bergstadje Candelario, vlakbij een skipiste. Het is een prachtig stadje met steile straatjes en mooie doorkijkjes. Specialiteiten van Candelario zijn de hammen en worsten van de varkens. De huizen hebben speciale halve voordeuren en die zijn niet alleen om de sneeuw buiten te houten (en de dieren) maar op deze manier kan bij mooi weer ook de voordeur open staan voor frisse lucht.

En men heeft mij verteld dat men in de slachttijd het varken voor de deur leggen (in speciale deuren om sneeuw buiten te houden en om varkens te slachten, staande achter de deureen trog) en staande achter de deur wordt het beet dan geslacht. Het bloed en ander klein afval kan meteen door de watergootjes langs de stoep weg.

We lopen helemaal naar boven naar het gemeentehuis en er komt juist een ambtenaar zijn kantoor uit die vraagt of we de raadzaal willen zien. Natuurlijk! Dus hij roept iemand om de deur open te maken en een en ander uit te leggen. Ook geeft hij de tip om even bij “Tita” aan te gaan want deze dame heeft de sleutel van de kerk tegenover en zij kan voor ons de deur openmaken.

gemeentehuisIk op zoek naar Tita, die net haar matjes aan het uitkloppen is en zij vertelt ons nog even te wachten want er komt nog een Spaanse groep om de kerk te zien. Zij geeft vervolgens zelf ook uitleg over alles wat er binnen te zien is maar er komt geen eind aan haar verhaal. Wij snakken ondertussen naar koffie dus bedanken we haar en sluipen stilletjes weg. Via een ander straatje lopen we terug en komen onderweg nog een hamdrogerij tegen. Foto maken van de hammen mag maar we mogen niet naar binnen in de ruimte waar ze worsten aan het maken zijn.

Weer beneden bij het centrale plein drinken we uiteindelijk koffie en dan rijden we plaza de toros uit 1711een paar kilometer terug naar Castenar, een plekje tussen Candelario en Bejer. Hier staat de alleroudste stierenarena (uit 1711) en de deur staat overdag altijd open om een kijkje te nemen. Ernaast staat een kerk met een mooi Mariabeeld (licht gaat aan als je een euro doneert). Bejer is een voormalige textielstad zonder bezienswaardigheden

met goede ogen zie je wat gierenWe rijden dus door richting Extremadura en eten onderweg voordat we Parque Monfragüe binnen rijden. Dit park staat bekend om de vele paartjes gieren – zwarte ooievaars – uilen – valken etc. en landdieren als herten – lynx. We gaan eerst naar Salto de Gitano. Hier bij een rots aan de andere kant van de Taag (die een zeer lage waterstand heeft) zien we vele gieren. Op een gegeven moment komt een gier prachtig langs ons vliegen en op een rotspunt aan onze kant zien we zelfs vlakbij een gier zitten.

We kunnen er niet genoeg van krijgen maar het is heel erg warm en we staan in de dit bruggetje staat normaal onder waterbrandende zon dus we gaan even terug naar het enige gehucht in het park: Vilarreal de san Carlos. Gebouwd in opdracht van koning Carlos III om de doorgang over de Taag te bewaken vanwege de vele rovers. Hier is ook een info-center waar we een film kunnen bekijken over het leven in het park en de flora en fauna.

Daarna weer een stukje terug naar het noorden want we overnachten in een hotel net buiten Plasencia. Met zwembad maar net als in vele andere steden kan daar pas gebruik van worden gemaakt vanaf half juni als de Spanjaarden op vakantie gaan met hun kinderen. Zij hebben namelijk 3 maanden vrij in de zomer!!!

Morgen Cáceres (waar ik mijn broer en zijn vriendin zie, want zij zijn in de buurt op vakantie) en Merida