Highlights Spanje en Portugal (Kras – 12 dagen) Dag 4

23 mei 2017 - Salamanca, Spanje

Dag 4: Avila en Salamanca

binnendoor naar Avila: uitzicht in de verte op El EscorialDe chauffeur vroeg gisteravond aan tafel: wil je over de snelweg of wil je een mooie route binnendoor? Binnendoor natuurlijk en dus vertrekken we een half uurtje vroeger. We zitten al ten noorden van Madrid en al snel rijden we langs de ingang van de Valle de los Caídos: de basiliek waar Franco (nog) begraven ligt en die is uitgegraven door krijgsgevangenen. Het grote kruis tegen de berg aan is bedoeld als herdenking aan alle gevallenen tijdens de Burgeroorlog.. Dit is vlakbij El Escorial, het paleis – klooster – basiliek – pantheon voor de koningen van Spanje. Maar dat staat deze reis niet op het programma dus rijden we door en al snel klimmen we omhoog naar een pas waar we een fotostop houden met uitzicht (in de verte) op El Escorial.

Na een prachtige rit komen we rond 10 uur aan in Avila: koffietijd op het terras metPlaza mayor van Avila zicht op de stadsmuren die nog helemaal intact zijn en dateren van 1099 (in 9 jaar tijd gebouwd) en de mensen gaan hier een keus maken: een deel van de stadsmuren lopen – de kathedraal bezoeken met de mooie kloostergang en kapellen – of met mij mee naar het provinciehuis waar een tentoonstelling is over het leven en de gewoontes van de vroegere Keltische stam, de Vettonen, die rond de 6e eeuw voor Chr. naar deze streek kwamen en leefden van kuddes schapen en runderen. Zij hebben ook stenen beelden van stieren achtergelaten in het landschap. We zijn dan vlakbij de kerk van Teresa van Avila, de kloosterhervormster, dus we lopen daar even naar binnen. Op de plaats van haar geboortehuis staat nu een kerk.

Cuatro Postes: uitzicht op AvilaAls we de stad verlaten houden we nog even een fotostop bij Cuatro Postes voor een foto van het uitzicht op de stad.

Dan is het ongeveer 100 km naar Salamanaca ia de snelweg en daar gaan we lunchen. Mijn favoriete plek is Bambu, in een zijstraat van de Plaza Mayor en een groot deel van de groep gaat met mij mee. Bij elk drankje een tapa en elke tapa zonder drankje kost 1,50€. Heerlijk!

We doen de stadswandeling met Martoke een Brabantse die is blijven hangen in de Plaza Mayor Salamancastad na haar studie hier. We beginnen aan de Plaza Mayor en via het paleis van de familie Alba komen we bij de privé-universiteit – het huis met de schelpen – de escuelas menores met de hemel van Salamanca etc etc en we eindigen bij de kathedraal. Een deel van de groep kiest voor een terrasje – een ander deel voor bezoek aan de oude en nieuwe kathedraal met de gids en anderen gaan met mij de universiteit bezoeken. Zo krijgt iedereen wat hij/zij wil en een aantal zijn naar het art deco museum Casa Lis.

bibliotheek universiteit SalamancaDaarna naar het hotel op een aar km van de stad om ons op te frissen – te eten – te rusten. Morgen naar het zuiden: Candelario – Parque Monfragüe - Placensia