Highlights Spanje en Portugal (Kras – 12 dagen) Dag 3

22 mei 2017 - Madrid, Spanje

Dag 3: Madrid

Plaza de España: Don Quijote en Sancho PanzaDeze reis is dit jaar met 2 dagen verlengd en 1 van die dagen is vandaag. We hebben een hele dag extra voor Madrid. Zaterdag hebben we een aantal fotostops gedaan en zijn we in het centrum uitgestapt. Vandaag stoppen we eerst bij de Plaza de España om een foto te maken van het standbeeld van Cervantes met ervoor de figuren Don Quijote en Sancho Panza. Daarna rijden we een klein stukje verder naar het Parque del oeste waar een Egyptische tempel staat: Templo de Debod.  Deze is geschonken door Nasser Templo de Debod: gered bij de aanleg van een dam in Egypteaan Franco omdat Spaanse ingenieurs hadden meegewerkt aan de bouw van de Assoeandam.  Deze tempel moest ervoor verdwijnen en staat nu hier te pronken. Vanuit dit park is een mooi uitzicht op de kathedraal en op Casa de Campo, een groot park met dierentuin – attractiepark en heel veel groen.  Vervolgens rijden we naar het Atocha station om een kijkje te nemen bij de tropische tuin op de plaats waar vroeger de dieseltreinen binnen kwamen rijden.

zelfportret RembrandtWe stappen tenslotte uit bij Plaza de Neptuno, bij het Prado museum. Daar staat een lange rij te wachten om een kaartje te kopen. Wij gaan echter eerst koffie drinken en om 12 u opent elke maandag het Museum Thyssen zijn deuren voor een gratis bezoek. Daar hangt de grootste privécollectie ter wereld en behoorde aan vader en zoon Thyssen Bornemisza . In een prachtig (verbouwd en uitgebreid) paleis hangt chronologisch de collectie schilderijen vanaf halverwege de 14e eeuw tot de moderne tijd. Op deze manier krijg je een goed beeld van de geschiedenis van de schilderkunst. Memling – Roger van der Weijden – Titiaan – Rembrandt – Frans Hals – Vincent van Gogh – Picasso – Dalí: noem het op en er hangt iets van de beroemde meesters

Een groot deel van de groep gaat ook naar het Museum reina Sofia waar o.a. de Museo Reina SofíaGuernica van Picasso hangt maar ook vele andere kunst uit de 20e en 21e eeuw in een voormalig ziekenhuis. Het is 80 jaar geleden dat de bommen vielen op de Heilige stad voor de Basken en dat Picasso hier zijn beroemde doek maakte over de verschrikkingen van het bombardement.er was dan ook een tijdelijke tentoonstelling over Guernica en Picasso.

80 jaar Guernica: speciale tentoonstellingEn een paar mensen hebben de tijd helemaal benut door ook nog even de grote meesters in het Prado te bekijken waaronder Jeroen Bosch (heeft nu een eigen zaal) – Velazquez en Goya bijvoorbeeld.

Om 5 u is het genoeg geweest voor vandaag en rijden we terug naar het hotel in Las Rosas, buiten Madrid.

Morgen naar Avila en Salamanca