Highlights Spanje en Portugal (Kras – 12 dagen) Dag 2

21 mei 2017 - Toledo, Spanje

Dag 2: Toledo

kathedraaltorenWe hebben vandaag de hele dag voor het bezoek aan de stad Toledo. Hét voorbeeld van het eeuwenlang samenleven van 3 culturen: Moors – Joods – Christelijk, tenminste tot aan het jaar 1492 toen alle Joden het land moesten verlaten. Tot die tijd woonde elke groep in een eigen wijk in de stad. In de Moorse tijd belasting betalen aan de Moren – in de christelijke tijd andersom

De stad werd heroverd op de Moren in 1085 door Koning Alfonso VI samen met de grote held El Cid. Een tijd lang lag de stad, aan de rivier de Taag, op de grens tussen de 2 koninkrijken. Toen de opmars echter begin 13 eeuw begon In Andalusië kon Toledo zich gaan ontplooien en begon de bouw van de kathedraal wij nemen heel stilletjes even een kijkje(de rijkste maar niet de grootste van Spanje). Maar de stad was al bewoond door Romeinen en Westgoten en iedereen heeft wel wat sporen nagelaten

Het is zondag en dat betekent dat de kathedraal pas na 2 uur opengaat. We kunnen echter wel een blik werpen vis een zij- ingang  waar in een kapel de dienst wordt gehouden. Zo kan iedereen toch een glimp opvangen en kijken of men vanmiddag terug wil en een kaartje wil kopen voor het bezoek (er blijkt echter een hele lange rij te staan)

We komen de Joodse wijk daarna in en bij de kerk van santa Tomé wijs ik op de ruimte waar het grootste schilderij van El Greco hangt: de begrafenis van de Conde van Orgaz. Ook hier een rij en er moet entree voor betaald worden. (ook geen probleem als je het wilt zien, € 2,50)

synagoga del tránsitoWij gaan bezoeken 1 van de 2 overgebleven synagogen: Synagoga del Tránsito met  het Sefardisch museum. Sefarden zijn Joden afkomstig uit Spanje (Sefarad = Spanje in het Hebreeuws). Het blijkt gratis te zijn op zondagochtend, een meevaller voor de 65 minners (anders 3 € dus ook niet duur.)

Naast de synagoge is het museum van El Greco, gevestigd in een soortgelijk huis waar hij woonde met een Jodin. Zijn huis is er niet meer en dit was van een Markies. Mooie tuin – mooie woonruimtes rond een patio en in de annex zijn schilderijen te zien van El Greco, vooral van heiligen en apostelen etc. Hij schilderde namelijk veel in opdracht voor kloosters en kerken.

Hierna is iedereen vrij voor de lunch – wandelen – terrasje etc en om 4 uur maken zicht op Toledo: El Grecowe nog de rit naar de overkant van de Taag voor een paar stops  met zicht op de stad. Daarna in een uurtje terug naar het hotel

Morgen een extra dag in Madrid: dit jaar is deze reis met 2 dagen verlengd en een dag daarvan hebben we morgen. Veel tijd voor de musea en andere dingen. Heerlijk!