Highlands and Islands september 2012 Dag 8

7 september 2012 - Thurso, Verenigd Koninkrijk

Highlands and Islands

Vrijdag 7 sept. 2012

Ullapool – Falls of Shin - Bettyhill - Dunnet head - Thurso

Na de regen van gisteren is het vandaag zeer helder weer met blauwe lucht en wolkenpartijen (die horen erbij in Schotland) We rijden de hele dag door ongerepte natuur en vaak is er in de verste verte geen huis te zien. In het noorden van het land wonen meer schapen dan mensen en de schapen lopen hier ook allemaal vrij op het land en op de weg. Moederschaap zorgt er wel steeds voor dat het lam aan de binnenkant loopt (zoals wij met onze kinderen doen)

We maken vele fotostops, al te beginnen vlak na Ullapool. Aan de rand van het Loch Bloom ligt op de keien een dode zeehond en een aantal meters verder ligt een jong, nog met de babyharen op zijn huid.

Volgende stop is bij het uitzicht op de Staak Pollie, een zeer steile berg en bijna niet te beklimmen. Het zijn de vroegere gletsjers uit de ijstijd. Bij Ledmore rechtsaf en dan komen we bij een oude brug over de rivier de Oykel: Oykel bridge dus. Fotostop en koffie uit de bus want het is echt niemandsland.

Even later komt er weer wat bebouwing en we houden weer halt bij de Falls of Shin: bij deze waterval springt de zalm omhoog naar zijn geboortegrond. Een enkeling heeft er vandaag 1 zien springen. Het seizoen is bijna afgelopen. Dan maar de zalm fotograferen in het restaurant annex winkel van de heer Al Fahyed (eigenaar van de Harrods in Londen en “bijna” schoonvader van Lady Di.)  Velen kopen hier heerlijk brood met tonijnsalade en garnering om mee te nemen want het is iets te vroeg voor de lunch.

Na vele stops om foto’s te schieten komen we aan in Bettyhill aan de noordkust voor een late picknick. Het waait echter vreselijk en de zon is even weg.

Later is die weer terug als we via Thurso even doorrijden naar het meest noordelijke puntje van het Britse vasteland: aan de Pentland Firth ligt  Dunnet Head op een 120 m hoge klip. Geweldig uitzicht op de vuurtoren – de Orkney’s – vele vogels en een stevige wind. Papegaaiduikers moeten hier ook in grote getale zitten maar die zijn niet gespot door de vele verrekijkers. Terug naar Thurso, naar het hotel voor een lekker diner en op tijd naar bed?!

Morgen naar de Orkney’s, de wake-up call is al om half 7!!!

Hopelijk met helder weer deze keer waant de laatste keer dat ik er was (juli) was het zeer mistig. De vooruitzichten zijn redelijk gunstig

Waarover morgen meer!

1. Alex ligt:
    8 september 2012
    hoi
    Mooie foto's , dat is zeker genieten , de groeten aan John en Sjuul uit Arnhem
  2. Tonny:
    9 september 2012
    zal ik doen. ze zitten beneden aan de koffie, net klaar met eten
    gr. Tonny