Highlands and Islands september 2012 Dag 9

8 september 2012 - Kirkwall, Verenigd Koninkrijk

Highlands and Islands

Zaterdag 8 sept. 2012

Orkney eilanden

Vroeg ontbijt vandaag want om 8 u vertrekt de bus naar John O’Groats. Onze chauffeur, Bert, moet verplicht een dag rust volgens de rijtijdenwet en bij de dagtocht zit het vervoer naar de boot inbegrepen. De Nederlander Jan de Groot begon hier in 1496 een veerdienst op de Orkney’s en die bestaat nog steeds dus. Deze plaats ligt 1410 km verwijderd van Land’s End in Cornwall en dat is de grootste afstand tussen 2 steden in Gr. B.

De overtocht duurt 50 min. en het wordt al prachtig weer. Dit zullen we de hele dag houden en af en toe zijn er prachtige wolkenpartijen in de lucht.

Aan de overkant staat er weer een bus alleen voor onze groep te wachten voor de rit over Mainland en een aantal eilanden die in de W.O.II zijn verbonden met elkaar door dijken, aangelegd door Italiaanse krijgsgevangenen in opdracht van Churchill: Churchill’s barriers

Dit om schepen van de Britse vloot veilig te hebben in de baai Scapa flow. Er kwamen echter toch onderzeeboten door en een schip, de Royal Oak werd hier tot zinken gebracht met meer dan 800 doden. Het wrak is nog steeds een onderwaterkerkhof .

De Italianen mochten van een barak van golfplaten een katholieke kapel maken. Een van hen was een begenadigd schilder, een ander deed het smeedijzeren hek etc. Liefde tussen hen en de bevolking kon natuurlijk niet uitblijven: een Italiaan viel voor een schone dame maar dat waren 2 geloven op een kussen…. en het was oorlog en het kon niet…. en hij was getrouwd …. etc. etc. De Italiaan heeft voor altijd zijn hart achtergelaten bij het hekje naar het hoofdaltaar (zie foto)

We maken vele foto’s en na de lunch bezoeken we Scara Brae, een nederzetting uit het Stenen tijdperk (zo’n 3000 v. Chr.) tevoorschijn gekomen na een storm rond 1850. Alleen het dak ontbrak en in de meeste huisjes stonden nog de kasten en de bedden en het de haard van steen.

Vlakbij de Ring of Brodgar: 60 menhirs in een cirkel uit ong. 1600 v. Chr. Nog 36 staan overeind. Mogelijk een observatorium om de stand van de maan te bestuderen.

We zien nog het hunebed Maes Howe en het laatste uurtje kunnen we doorbrengen in de hoofdstad Kirkwall. De hoofdstraat is afgesloten wan t de bewoners hebben hun oldtimers ten toon gesteld op straat, incl. oude tractoren.

Om half 6 de boot terug, om 7 u terug in het hotel, eten en lekker op tijd op 1 oor. Een prachtige dag met mooi weer en prachtige luchten: een dag om in te lijsten!!!!!!