Highlands and Islands september 2012 Dag 6

5 september 2012 - Ullapool, Verenigd Koninkrijk

Highlands en Islands

Dag 6: Oban – Fort William – Skye

Woensdag 5 sept. 2012

Gisteren een prachtige dag met veel zon en als we vanochtend wegrijden in Oban begint het te miezeren. Vlakbij is een stalen brug uit 1903 waar we altijd lopend over gaan om midden in het water een grote draaikolk te kunnen zien: Falls of Lora. Lekker even uitwaaien. Na een rit van 1,5 uur, voornamelijk langs de lochs, bereiken we Fort William (genoemd naar onze Willem van Oranje die er een fort liet bouwen om e.e.a. in de gaten te kunnen houden. Daar is niets meer van over, wel een aardig stadje met wat winkels en het West Highland museum = een streekmuseum over het vroeger zo moeizame leven in de hooglanden.

We zien ook nog net op het station de stoomtrein naar Mallaig, die te zien was in de Harry Potterfilm, waarover later meer.

We vervolgen de weg naar het westen en stoppen even bij de sluizen van het Caledonian kanaal: Neptune’s staircase = 8 sluizen om het hoogteverschil te overbruggen. Helaas is de enige boot van die ochtend net gesluisd dus rijden we verder naar Glenfinnan.

In augustus 1745 werd, met mannen uit verschillende clans, een leger gevormd. Bonny Prince Charlie kwam hier aan land en de vaandels werden geheven ten teken dat de opstand was begonnen. Hiervandaan vertrok de mars naar Engeland om de troon op de eisen voor de jacobieten (katholieken)

Hier zie je ook de beroemde spoorbrug die gebruikt is in de Harrie Potter film. De trein is hier al  lang voorbij maar we zien de rookpluim vlak voor Mallaig als we net op een parkeerplaats staan om een foto te maken van het eiland Skye dat zeer goed te zien is vandaag. Het is namelijk heel helder weer geworden met een lekker zonnetje.

Dat komt goed uit voor de overtocht van een half uurtje naar het Hebriden eiland Skye. We brengen nog een bezoek aan Armadale: hier was de zetel van de MacDonald clan: Lord of the isles met een museum over 500 jaar geschiedenis – een prachtige tuin – en een ruïne van hun vroegere kasteel.

Daarna is het niet ver meer naar het hotel in Kyleakin, aan het water. Hier nog geen telefoon op de kamer en geen internet. Mediastilte dus!