Highlands and Islands september 2012 dag 5

4 september 2012 - Oban, Verenigd Koninkrijk

Highlands and islands

Dag 5: Mull – Iona  /  Dinsdag 4 sept. 2012

Gisteren de hele avond regen maar bij het wakker worden al een redelijk blauwe lucht. We gaan een excursie maken naar de eilanden Mull en Iona. De ferry naar Mull (van 9.50 u) doet er 3 kwartier over. Mull is prachtig met bergen -  lochs – mooie vergezichten – minidorpjes (eigenlijk 5 huizen of zo bij elkaar) – ik heb 3 mini lagere schooltjes gezien – veel schapen (ook loslopende op de weg) – wat highlander koeien – veel roofvogels – kweekvijvers voor vis – veel mosssel banken (Mull mosselen hebben een zeer goede naam) – veel single track weg en een haast onmogelijk te nemen bruggetje. De vele herten hadden zich vandaag verstopt net als de rendieren. Het is prachtig weer en tegen 12 u komen we aan bij Fionnport voor het  voetveer naar Iona.

Op dit kleine eiland is in de 6e eeuw de kerstening begonnen van Groot Brittannië door Ierse monniken waaronder de leider St. Columba. Hij kon blijkbaar al wonderen verrichten ook en hij heeft zelfs het monster van Loch Ness (Nessie) ooit teruggedrongen in het water door een simpel kruisteken te maken voor het beest. Hier was de Pictenkoning zo verbaasd over dat hij zich meteen liet bekeren. En als de koning bekeerd is volgen de onderdanen vanzelf.

We maken een wandeling op het eiland naar de ruïne van een nonnenklooster – langs Keltische kruisen – naar het kerkhof waar vroeger de Schotse koningen werden begraven – naar de abdij en de oudste kapel (Oran chapel) uit de 12 eeuw. De volgeling Oran had zich als boetedoening bij aankomst op het eiland levend laten begraven (goed idee vond Columba!). Na 3 dagen werd zijn kist opengemaakt en hij blijkt nog te leven. Hij zegt: (wat hij nooit had moeten doen) dood gaan is zo erg nog niet en de hel is helemaal niet zo erg als iedereen zegt. Oh oh. Columba laat onmiddellijk het graf weer dichtmaken en het is nooit meer opengegaan!!

Dan is het tijd voor een picknick in het heerlijk zonnetje. Overal staan bankjes en picknicktafels dus het is maar goed dat iedereen gisteren naar de supermarkt is geweest.

Om half 3 het pontje weer terug naar Mull en via diverse foto-stops naar Craignure voor de ferry terug naar Oban.

Een dag met een gouden randje!!!! Heerlijk!!! En dat is dus een werkdag voor mij!!!!! Morgen is de eindbestemming het eiland Skye

Wordt vervolgd.