Hart van Spanje (Kras) 25 april – 2 mei (4)

28 april 2016 - Salamanca, Spanje

28 april: Salamanca en El Escorial

We hoeven vandaag niet zoveel kilometers dus we gaan nog even terug naar de stad. Eerst lopen we even naar de overkant van de Romeinse brug voor een foto aula Fray Luis de Leónen dan staan we even voor 10 u bij de ingang van de universiteit, gesticht in 1218 onder Koning Alfonso IX (daarvoor werd er al les gegeven in de kathedraal.) Een van de oudste in Europa en onder protectie van de koningen De grootste bloei was in de 16e eeuw: meer dan 10.000 studenten op 70 faculteiten en subfaculteiten. Het had de bescherming van de koningen van Castilla-Leon. Columbus vroeg en kreeg hier steun voor zijn idee dat de aarde rond was.

De voorgevel dateert uit 1529 in platerescostijl (stijl van zilversmeden, maar dan in steen)  en gisteren hebben we al de beroemde kikker van Salamanca op een doodshoofd gezocht en gevonden. Dit is een van de grote raadsels van de stad. De paranimfoeen zegt dat het de handtekening is van de maker, anderen dat het  ‘t symbool is van de wellust en weer anderen dat het een grapje is. Traditie is: als een nieuwe student de kikker op eigen houtje kan vinden zal hij slagen voor de studie en trouwen.

In de 16e eeuw was er een beroemd docent: Fray Luis de León (1527 – 1591). Zijn leslokaal is nog precies zoals in de 16e eeuw. (toen al 10.000 studenten) Houten banken en een houten spreekgestoelte, de studenten hadden geen pen en papier: alles werd zo vaak herhaald om het van buiten te kennen.  Hij had een deel van het Oude Testament in het Spaans vertaald (dat was verboden want dan konden meer mensen het lezen en opmerkingen maken) en het Hooglied uit het Hebreeuws in het Spaans en voorzien van commentaar) en werd door de Inquisitie uit de klas en de andere kant van de bibliotheekgehaald en in de gevangenis gestopt. 5 jaar later komt hij terug in zijn lokaal en spreekt de beroemd geworden woorden: zoals wij gisteren zeiden (alsof de laatste 5 jaren niet hadden bestaan) Deze woorden heeft Unamuno in de jaren 20 van deze eeuw herhaald toen hij tijdelijk was weggestuurd als rector van de universiteit onder de dictator Primo de Rivera.

De vroegere aula is nu nog vergaderzaal met Brusselse tapijten en een schilderij van Goya. Ook de musicus Salinas doceerde hier in de 16e eeuw. De bibliotheek bevat zo’n 80.000 boeken en 3600 manuscripten. Ook 400 incunabelen = 1e drukken uit de 11e – 16e eeuw.

Andere zalen o.a. van Francisco de Vitoria = theoloog en grondlegger van het internationale recht – zaal van Unamuno. Etc. etc.

We hebben nog tijd voor een kopje koffie en dan gaan we op weg naar San Lorenzo del Escorial.

Na de lunch daar hebben we een rondleiding (2 gidsen) door de paleizen – kerk – prachtig Christusbeeld in de basiliek el escorialpantheon  - bibliotheek etc. gebouwd door Filips II op verzoek van Karel V, zijn vader (in Spanje Carlos I)

We bezoeken hier o.a. de immense bibliotheek met zeer zeldzame werken, ook boeken die door de Inquisitie waren verboden en door Filips II werden bestudeerd.

Ook de koninklijke vertrekken van de Habsburgers = Austrias en van hun gevolg dat natuurlijk overal mee naar toe moest reizen. De kamers van Felipe II en zijn dochter liggen op de 1e verdieping en zijn eenvoudig: troonzaal met schilderijen en gobelins uit Brussel – slaapkamer met een raam aan de binnenkant met uitzicht op het altaar van de basiliek – ook zijn draagstoel waarin hij is vervoerd van Madrid naar hier (nu 50 km) toen hij ziek was; hij wilde perse in het Escorial sterven.

Hij stierf hier in bed op 13 september 1598 om 5 uur ‘s morgens terwijl het knapenkoor de   vroegmis zong. Zijn kamers waren eenvoudig ingericht (als iemand die in ascetische armoede leefde)     maar de troonzaal was heel kostbaar ingericht om de bezoekers versteld te doen staan.

tapijt in de Jeroen Bosch tentoonstelling in het EscorialFelipe II was een groot verzamelaar: 1617 schilderijen – 7422 relikwieën – meer dan 4000 boeken. Veel gobelins zijn naar ontwerp van Goya. Veel dezelfde afbeeldingen hangen als schilderij in het Prado-museum.

In het pantheon liggen de koningen begraven vanaf Carlos V en de koninginnen die een latere koning hebben gebaard en in andere delen liggen andere leden van de koninklijke familie. Ook een groot rond monument met alle kinderen die zijn gestorven voordat ze hun 1e communie hadden gedaan.

Verder de kapittelzalen (nu Nuevos museos) met prachtige schilderijen en als kers op de taart een mini-tentoonstelling van een aantal werken van Jeroen Bosch met een paar wandtapijten met de afbeelding van zijn doeken

Al met al zo’n 2,5 u binnen geweest en natuurlijk ook  de kerk bezocht die er bij hoort en die nog steeds gebruikt wordt als parochiekerk

Een vruchtbare dag weer en morgen bezoeken we het centrum van Madrid waar we met de metro naar toe gaan