Hart van Spanje (Kras) 25 april – 2 mei (5)

29 april 2016 - Madrid, Spanje

29 april: Madrid

Vandaag zijn we de hele dag in Madrid. de route met de bus hebben we al gedaan op de 1e dag dus we gaan nu met de metro naar het centrum. het hotel is niet ver van het metrostation en zonder overstappen komen we uit op station Sol. we gaan een wandeling maken langs bezienswaardigheden (Kon. paleis - kathedraal - opera - mercado san Miguel - plaza mayor etc en we pauzeren voor de lunch. bij de Puerta del Sol, middelpunt MadridPuerta del Sol.  Na de lunch loop ik met een aantal mensen door de Letras wijk (rond Santa Ana plein) naar het museum Reina Sofia. gratis vandaag vanwege de internationale dag van de dans. Is weer meegenomen. al veel over Madrid geschreven dus nu een stukje alleen over:

Puerta del Sol: Dit is het hart van de stad. Hier stond tot de 16e eeuw de Zonnepoort, onderdeel van de stadsmuren. Onder de grond komen 3 metrolijnen bij elkaar, en vroeger ook bussen maar na de laatste renovatie niet meer.

Voor het gebouw van de Seguridad (nu van de deelregering van Madrid) bevindt km. tegel 0. van hieruit beginnen de 6 nationale wegen naar de landsgrenzenzich de km. 0 tegel: 40 x 40 cm uit 1950 à origen de las carreteras radiales met romeinse cijfers, nu praktisch allemaal vervangen door snelwegen. Het gebouw dateert uit 1760 en was het eerste postkantoor, (Casa de correos) sinds 1847 het gebouw van het Ministerie van binnenlandse Zaken, in de Francotijd zat er de Seguridad en nu is het van de Comunidad van Madrid. In de Francotijd waren er onder de grond politiecellen.

het voormalig postkantoor met de klok van 31 dec.Bovenop staat de klok uit 1866 die op 31 december op de televisie verschijnt en het nieuwe jaar inluidt. Op het plein ziet het dan zwart van de mensen, allemaal met 12 witte druiven voor elke klokslag 1 zodat het nieuwe jaar geluk brengt. Vanaf het balkon werd in 1931 de 2e Republiek uitgeroepen

Halverwege de 19e eeuw is het plein uitgebreid met 500 m2 tot een totaal van 12.000 m2. 6 van de 10 straten die hier beginnen lopen door tot de landsgrenzen.

Er staat een standbeeld van carlos III die als bijnaam had, de Burgemeester van Madrid. Dit standbeeld wordt de schroevendraaier genoemd omdat je tientallen keren eromheen moet lopen wil je de tekst lezen die op de sokkel staat.

Daar vlakbij staat het standbeeld met het symbool van Madrid: de beer die de het logo van madrid: de beer die eet van de Madroñoboom (aardbeziënboom)vruchten van de madroñoboom eet (aardbezienboom) sinds 1967

2 mei 1808 was hier op het plein de opstand van de Madrilenen tegen de troepen van Napoleon die werd neergeslagen door de Fransen. De volgende dag vonden er executies plaats: 3 mei. Goya heeft hier 2 schilderijen van gemaakt: 2 en 3 mei. Een plaquette aan de muur van het voormalig postkantoor herinnert hieraan.

Het gebouw waar de reclame van Tio Pepe opstond is gerestaureerd  en de reclame moest er af. De reclame staat nu op een ander gebouw op het plein want in het gebouw is nu een Apple-winkel.

en de straatartiestenook op het plein: La mallorquina, de banketbakker met de lekkerste zoetigheden in 4 etalages om je naar binnen te lokken en te kopen.

en op het plein natuurlijk mensen verkleed als bekende tv figuren om mee op de foto te gaan of straatartiesten. Muzikanten moeten auditie doen om op het plein te mogen spelen

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade