Hart van Spanje (Kras) 25 april – 2 mei (3)

27 april 2016 - Salamanca, Spanje

27 april: Avila – Salamanca

zicht op de ommuurde stad Avila vanaf Cuatro Posteswe gaan weer op pad met de koffers in de bus. Vanuit Carranque moeten we eerst een stukje terug richting Madrid om bij de M50 (een rondweg) de snelweg richting La Coruña te nemen. Onze 1e stop vandaag is namelijk in Avila, de best ommuurde stad van Europa en de stad van de H. Teresa van Avila (vorig jaar vierden ze hier haar 500ste geboortejaar. De rit duurt ongeveer 2 uur en zijn bij aankomst dus hard toe aan een kopje koffie en de obers van de bar waar we neerstrijken zij groepen gewend. Binnen een half uur iedereen koffie en wc.

Dus kunnen we naar de poort lopen waar de wandeling over de stadsmuren begint. Hart van Spanje, 25 april, groepsfoto Cuatro PostesEen groot deel heeft daar voor gekozen en met de anderen loop ik een rondje door Avila (Plaza Chico – kerk / geboortehuis Teresa – museum vettonen etc.)

Om half 1 rijden we naar het uitkijkpunt Cuatro Postes voor een foto en de chauffeur trakteert ons hier op een glaasje wijn en een stukje manchegokaas. Wat attent!!

de mooiste Plaza Mayor: SalamancaDan in een uurtje naar Salamanca om te gaan genieten met een deel van de groep van heerlijke taps in bar Bambu, naast Burgerking in een zijstraat van de Plaza Mayor. Met de buik gevuld kunnen we dan beginnen aan de wandeling. Maar een deel van het oude centrum is omgetoverd in een middeleeuwse stad vanwege filmopnames voor een Amerikaanse serie over Romeo en Julia. We kunnen niet naar de hemel van Salamanca in de Escuelas Menores en het standbeeld van Fray Luis de Leon staat midden in het decor. We zoeken nog even de kikker op de gevel van de Universiteit en dan op weg naar de astronaut en de ijs etende aap op de gevel van de kathedraal. Hier splitst de groep er wordt een Amerikaanse serie opgenomen in de stadzich. Een deel gaat het art-deco museum bezoeken in casa Lis en een ander deel gaat met mij de kathedraal in. Salamanca heeft 2 kathedraal in een. De oude kathedraal uit de 12e eeuw en de nieuwe uit de 16e eeuw maar er is aan gewerkt tot halverwege de 18e eeuw.

In een kapel in de Nieuwe kathedraal o.a. een kruisbeeld (met een zwaard) wat van El Cid zou zijn geweest en in de Oude kathedraal o.a een beeld van de Maagd van de Vega = patrones van de stad. Ook de kapel van Santa Barbara waar vroeger de examens van de universiteit werden afgenomen door de bisschop.

astronaut op de buitenmuur nieuwe kathedraalin de buitenmuur zien we een astronaut en een aap die een ijsje eet, aangebracht bij de laatste restauratie!

Rond 6 u verzamelen we weer bij de rivier de Tormes en rijden we naar ons hotel voor vannacht in Santa Marta de Tormes waar nog een groep van Kras logeert vannacht. Morgen via El Escorial naar Madrid