Gambia: we tellen af!!

7 december 2012 - Waalwijk, Nederland

Gambiareis:  We tellen af!

vrijdag 7 december

De dag van vertrek begint te naderen en bij ons begint het te kriebelen. Terwijl ik dit typ valt buiten de sneeuw en is alles wit. En op nu.nl wordt er net gewaarschuwd dat er komende nacht misschien wel 17 graden vorst te verwachten is. En wij vertrekken op 18 december hopelijk naar de zon! De verwachtingen daar zijn zo’n 34 graden overdag en het koelt dan ’s nachts af tot 22. Misschien gaan we dan weer zeuren dat het te warm is. Het is ook nooit goed natuurlijk.

We zijn de warmte natuurlijk ook gewend van Mali, ook daar was het dagelijks ver boven de 30 maar misschien hebben we het geluk van een bries uit zee, maar ook kans op veel vochtiger lucht vanwege de ligging aan zee.

Ondertussen heb ik mijn spullen zo ongeveer allemaal klaarliggen: antimuggen kleren – broeken – hemdjes en t-shirts – toiletspullen – sandalen etc. Je wilt niet weten wat er tegenwoordig voor apparatuur meegaat (wij vinden tenminste dat we daar niet zonder kunnen) en de bijbehorende kabels. Dat is al een gewicht op zich. Telefoon – tablet – netbook – videocamera – fototoestel. Gelukkig zijn er een paar kabels voor meerdere apparaten.

Komende week gaan we de reistassen inpakken zodat we het totaalgewicht kunnen bepalen. We mogen nu helaas maar 20 kilo pp meenemen + handbagage terwijl naar Mali (met Royal Air Maroc) 46 kilo pp + 10 kilo handbagage was toegestaan. Hierdoor konden we kilo’s spullen meenemen om daar weg te geven.

We hopen in ieder geval wat plaats over te hebben voor wat kleine dingetjes om weg te geven aan kinderen: ballonnen – balpennen – kleurpotloodjes etc. is zo gekocht

In Gambia is bijna geen mogelijkheid om te pinnen, de enkele automaten waar het mogelijk is accepteren alleen Visa en je kunt niet zo veel tegelijk opnemen. 1 € is ong. 40 Dalasi dus je hebt al snel een groot pak papier. Geld mee dus en verstoppen in de rits aan de binnenkant van de broekriem! En op straat wisselen bij kleine kantoortjes.

De zonnebrillen liggen klaar – paspoort – inentingsboekje – malarone – we hebben nog CFA’s over van Mali die ook te gebruiken zijn in Senegal – parkeren op Schiphol is gereserveerd

Kortom: het mag wat mij betreft snel 18 december worden!! Zelf op reis gaan is altijd nog leuker dan een reis begeleiden (hoewel dat ook heel leuk is om te doen!!)

1. Anne Marie:
    7 december 2012
    Bij deze alvast een erg leuke en zonnige vakantie toegewenst!!!!
  2. Hilde:
    16 december 2012
    Hopelijk zorgt die aparatuur en draadjes ervoor dat je ook onderweg stukjes kunt plaatsen, want ik ben nu al stik-benieuwd :)
    Goede reis en een hele fijne vakantie gewenst samen!

groetjes, Harrie en Hilde