Reisdag Amsterdam - Kaap verdië - Banjul, Gambia: we zijn er!!!

18 december 2012 - Banjul, Gambia

Amsterdam – Kaap Verdische eilanden – Banjul (Gambia)

Maandagavond moest ik nog tot 10 uur werken en dat valt nit mee als je weet dat je de komende nacht om half 3 al weer uit je bed moet. Bovendien ga je dan ook niet meteen slapen dus het was een zeer kort nachtje vannacht. Het enige voordeel is dat er totaal geen files zijn en je mag dan zelfs op de 5baans weg naar Amsterdam harder dan 100km

We wisten al dat we geen rechtstreekse vlucht zouden hebben: Transavia maakt 2 x per week een rondje dus na precies 6 uur vliegen landden we eerst op 1 van de Kaap Verdische eilanden. Een heel klein groepje voor Gambia bleef over maar er kwamen natuurlijk ook weer passagiers voor Amsterdam. Ook wij moesten even het vliegtuig uit want het moest worden schoongemaakt. Allemaal naar een transitruimte – verboden te roken – zicht op een terrasje maar wij waren gedoemd in die ruimte te blijven. Kun je nagaan wat de rokers onder hen voelden na een lange zit in een niet roken vlucht!!

Na een vlucht van 5 kwartier met mooi zicht op de hoofdstad van Senegal (Dakar) eindelijk geland in Banjul, de hoofdstad van Gambia. Hier ging alles heel vlot: meteen komt er een mannetje op je af met een karretje want zelf koffers dragen is er niet bij. Hij loopt met je mee naar de transferbus en hij (en met hem vele anderen) verwachten een tip. Maar nog niemand heeft dalasis dus iedereen geeft een euromuntje. Al die kruiers proberen dan weer die munten bij ons om te wisselen in briefjes. Dus zit ik nu opgescheept (voor het goede doel) met 40 € aan muntgeld

Eindelijk rond 4 u in het hotel: klein en gemoedelijk en de kamer is ok, de airco werkt (die luxe hebben we erbij genomen de bar bij het zwembad had heerlijk koud bier.

Toch nog maar even geluisterd naar het welkomstpraatje van de hostess die natuurlijk meteen excursies probeert te verkopen, dat is nu eenmaal haar werk. Wij willen wel e.e.a. zien natuurlijk maar niet met een georganiseerde excursie (dat werk doe ik zelf al 5 maanden per jaar)

Morgen als we uitgerust zijn gaan we op onderzoek uit. Het leven langs de straat is zo op het eerste gezicht niet veel anders dan wat we kennen van Mali (waarover later vast meer)

Even 3 weken geen kou (hier vanmiddag 33 graden) – geen regen/sneeuw – geen stamppotten maar zon – deet tegen de muggen – rijst – pindasaus  - kip - watermeloen etc. en vooral heel veel water drinken (maar ook een biertje op zijn tijd.

Wordt vervolgd!