Dag 3 van Glasgow naar Newtonmore

25 juni 2011 - Newtonmore, Verenigd Koninkrijk

De dag begint met regen maar als even op weg zijn wordt het droog. Voorbij Stirling gaan we binnendoor via Crieff (een leuk stadje maar iedereen slaapt nog op de zaterdagochtend). In Perth gaan we Scone palace bezoeken. Een van de oudste kastelen van schotland en hier werden Scone palace in Pertheeuwenlang de koningen gekroond op de steen van het noodlot. (later meegenomen naar Engeland en pas sinds kort weer terug in Edinburgh). Nog steeds wordt het bewoond door de familie en er is een groot park bij en ook worden er witte pauwen gefokt. Op het terrein staat ook nog een oude kapel op de plaats van een voormalig klooster.

Volgende stop is Pitlochry: geografisch middelpunt van Schotland en de plaats met de meeste zonuren. een aantal mensen van de groep kiest voor de enige echte fish and chips (wordt niet meer in een krant geserveerd) maar dan zonder azijn. Iedereen hier sprenkelt azijn over de frites en de vis. Maar eerst moest er gelopen worden naar de zalmladder: er is een dam gekomen bij de stad enzalmtrap een stuwmeer en de zalm kon hierdoor niet meer bij de plaats komen waar ze kuit moeten gaan schieten: 34 zalmvijvers, steeds een stukje hoger, zorgen ervoor dat de zalm (meer dan 5000 per jaar) omhoog kan komen naar de geboortegrond (helemaal vanaf de Atlantische oceaan) om kuit t schieten en vervolgens dood te gaan als de vissers ze niet eerst vangen in de rivier.

Volgende stop is Dalwhinnie: hier bezoeken we de whisky stokerij. Het is een van de velen in de omgeving maar deze ligt op onze route en de uitleg is duidelijk. Duizenden vaten met whisky liggen jaren te rijpen voordat het gebotteld wordt. Hierna is het nog een klein stukje naar het hotel in Newtonmore. Hierin de omgeving is ook een deel opgenomen van de serie Monarch of the Glen en zelfs in ons hotel zijn opnames gemaakt en kamers ingericht als decor.

Een aantal keer per week is er in het hotel live-muziek (met accordeon) en een doedelzakspeler die even speelt als de haggis geserveerd wordt. Ingewanden van een schaap met meel en dan in een
darm net als onze verse worst, samen met wat aardappelpuree en een beetje kool. Mijnhaggis portie wordt doorgegeven aan een ander, ik hoef niet. Hier komt wel elke dag na het hoofdgercht de toetjeskar langs met minstens 6 soorten taart, waaronder schuimtaart!!! Moet ik overdag weer verteren met wandelen.

Dit was het weer even. Het signaal is zeer zwak van internet - telefoon doet het al helemaal niet tussen de bergen - ik ga dit plaatsen voordat internet er weer uit ligt

groejes Tonny