Duitsland – Luxemburg -  Frankrijk: 3 – 19 augustus 2020  (8)

19 augustus 2020 - Waalwijk, Nederland

17 – 19 augustus 2020:  St. Hilaire-en-Morvan en naar huis

17 augustus: Het hogere deel van Chateau-Chinon is tijdens de Franse Revolutie afgescheiden van de stad (ville) en wordt nu aangeduid als Chateau-Chinon campagne. Al in de Gallo-Romeinse tijd was dit een versterkte heuvel en er zijn nog wat fundamenten over. Ooit stond hier ook een kasteel, afgebroken in de 15e eeuw omdat er geen militair doel was om het te behouden. De heuvel heet nu Calvaire, Frans voor de heuvel Golgotha in Jerusalem waar Jezus stierf aan het kruis. Ook hier zijn 3 kruizen.

heuvel Calvaire met 3 kruizenpanoramatafel met infovanaf de heuvel een prachtig uitzicht naar alle kantenik ook maar een keer op de foto

Je hebt hier een prachtig uitzicht op de Morvan en dan snap je dat hier al in vroeger tijden een versterkte heuvel was. Je kunt kilometers ver weg kijken. Op een panoramatafel zie je de namen van dorpjes in de omgeving waar je uitzicht op hebt. Aan de voet van de heuvel staat een voormalig klooster van de Clarissen uit de 18e eeuw. Hier bevindt zich het Musée du Septennat: alle cadeaus die Mitterrand tijdens zijn presidentschap heeft gekregen (7 jaar = septennat) zijn hier uitgestald maar het is al een paar jaar gesloten.

Dus we dalen met de camper af naar de doorgaande weg (pad wordt steeds smaller) en dan rijden we de paar kilometer naar St. Hilaire-de-Morvan waar onze vrienden wonen. In de loop der jaren hebben zij hier eigenhandig hun huis gebouwd, compleet met moestuin en zwembad en zelfs een jeu-de-boules baan, en ze zijn van plan om hier min of meer permanent te gaan wonen. Leuk om hier terug te zijn: vorig jaar waren we hier met een aftandse huurcamper vanwege een groot feest en nu komen we terug met onze camper. We hebben een heerlijke dag – praten bij – genieten van het mooie weer – spelen een partijtje jeu-de-boules etc. de heer des huizes maakt een heerlijke bbq en met wat wij nog op voorraad hebben maak ik een heerlijke salade. Fijn om zo een mooie reis door Frankrijk (bijna) af te sluiten. We slapen natuurlijk in onze eigen camper op het grasveld achter het huis.

huis van onze vrienden en zelf gebouwdinclusief Jeu de boule baaneven een partijtje spelen dus

18 augustus: naar La Cheppe

Na het ontbijt nemen we afscheid en gaan we richting het noorden. We willen in 2 dagen naar huis rijden maar hebben nog geen idee waar we de nacht zullen doorbrengen. Eerste deel is hetzelfde als op de heenweg en we stoppen even voor een foto bij het uitzichtpunt van Lac de Pannecière, het grootste (stuw)meer in de Morvan waar strandjes zijn voor recreatie.

grootste (stuw)meer in de Morvanop weg naar Nederland: uitzicht Lac de Pannecièrestuwmeer

Bij Lormes gaan we naar het noorden richting Vezelay, bedevaartsoord. We besluiten niet daar te stoppen want er gaat een steile weg naar de 11e eeuwse basiliek. Wij stoppen even een klein stukje verder bij Saint-Père sous Vezelay bij een oud kerkje met kerkhof. Bij Auxerre is er een grote omleiding richting Troyes en we moeten een heel stuk omrijden. Pogingen om binnendoor te rijden mislukken keer op keer. We hebben ondertussen besloten te rijden naar Châlons-en-Champagne en bij Troyes  (daar hebben we vorig jaar overnacht) rijden we weer over een mooie route. Even een stop om de benen te strekken en wat te drinken in La Chapelle-Lasson en dan: op naar Chalons-en Champagne. We vinden een plekje in het centrum van de stad maar we zijn niet erg happig om hier de nacht door te brengen. We voelen ons niet prettig hier. Na enig zoeken op de app vinden we vlakbij een (hopelijk) aardig plekje: La Cheppe, en bij aankomst daar zijn we helemaal happy.

ons plekje gevonden voor vannachtKeltisch Kamp waar Atillea zich terugtrokwe staan hier prima

Aan de rand van een stadje bij het begin van een bos en bij een Keltische versterkte plaats vinden we precies wat we zoeken: rust en zelfs een picknicktafel voor de deur. La Cheppe: hier op deze plek trok Atilla de Hun zich terug tijdens de Slag op de Catalaunische velden in de 5e eeuw na Chr. Hij werd alsnog verslagen door de Romeinen. Er is nog een aarden ring over van de nederzetting van de Catalaunen. Mooi plekje om te relaxen na een lange reisdag.

19 augustus: naar huis

Na het ontbijt doen we boodschappen in de dichtstbijzijnde supermarkt en gaan we richting België. We zoeken ook een benzinestation maar die zijn in dit gebied schaars. Google maps moet uitkomst bieden en we vinden er een bij het stadje Attigny. Als we het plaatsje binnenrijden vinden we op de Markt een parkeerplekje voor de camper. 1200 inwoners telt het stadje en was al in de vroege Middeleeuwen een belangrijke stad: koning Clovis II liet hier in de 7e eeuw een residentie bouwen. Hij was al jong koning, met zijn moeder als regentes tot zijn volwassen leeftijd. Hij stierf trouwens in zijn 20-er jaren.

stadhuis Attignydeel van vroeger paleis van koning Clovis (7e eeuw)ook ik koop hier heerlijk brood en wat lekkers voor onderweg

Later werd het een keizerlijke residentie van Karel de Grote die hier vaak Kerst en Pasen vierde. Het paleis is in de 11e eeuw afgebroken op 1 poort na: Dôme de Charlemagne. Op de ruïnes is later een renaissance paleis gebouwd, nu het gemeentehuis. Op het centrale plein staan wat marktkramen – ik schuif aan in de rij bij de bakker en we drinken een kopje koffie op een terrasje. Net voorbij het centrum kunnen we diesel tanken en dan is het niet ver meer naar België. Via Charleroi (file) en Antwerpen komen we in de middag thuis.

In totaal hebben we in 17 dagen nog geen 1500 km gereden en heel wat moois gezien en veel gebivakkeerd aan het water vanwege de hitte. Op deze manier hebben we ook een ander stukje Frankrijk gezien met veel natuur en kleine dorpjes en stadjes. Gewandeld en gefietst en vooral ons prima vermaakt. 2 weken thuis om wat sociale contacten bij te houden en dan weer op pad. Het is nog steeds corona – ik heb helemaal geen reizen meer kunnen begeleiden sinds 14 maart en het zal nog wel even duren voor het reizen met groepen weer op gang komt. Volgende plan is de Friese Elfstedentour te gaan doen met de bijbehorende fonteinen. Waarover later dus meer. In de tijd dat we thuis zijn gaan we geregeld op pad om een aantal kilometers te wandelen. De Loonse en Drunense duinen zijn min of meer onze achtertuin (de hei staat in bloei) en ook de versterkte stad Heusden is vaak ons wandeldoel

Iedere keer een ander rondje in de Loonse en Drunense duinenKleur op kleurRondje wallen in HeusdenTerrasje aan de binnenhaven