Duitsland – Luxemburg -  Frankrijk: 3 – 19 augustus 2020  (7)

16 augustus 2020 - Château-Chinon, Frankrijk

16 augustus 2020:  Avallon – Chateau-Chinon

Het is zondag vandaag en het is zeer rustig langs de weg waar wij staan. Alleen wat fietsclubjes komen langs. Na het ontbijt gaan we eerst bij de supermarkt boodschappen doen en bij het naastgelegen benzinestation diesel tanken. Benzinestations zijn een beetje dun gezaaid in het landelijke Frankrijk. Avallon ligt al in het noordelijk deel van de Morvan en wij gaan vandaag binnendoor naar Chateau-Chinon (ville) en dat is de hoofdstad van de Haut-Morvan. De hele rit is langs bossen – over heuvels – we zien (stuw)meren – weidegebieden etc. Morvan komt van de Keltische woorden Mar = zwart en Vand = gebergte, verbasterd in de loop der tijden tot Morvan. Strekt zich uit over 4 departementen en het is het gebergte wat zich het dichtst bij Parijs bevindt. Hier ontspringt o.a. de Yonne. Sinds 1970 is dit gebied een Regionaal natuurpark (verdienste van Mitterrand waarover later meer) en het is zo’n 70 x 50 km met de hoogste toppen rond de 900 m.

zondagochtend joggersmooiLormes, mooi stadje om doorheen te rijden

Het is de uitloper van het Centraal Massief en de bodem is voornamelijk graniet. Er is weinig tot geen industrie dus geen luchtvervuiling. Vroeger een arm agrarisch gebied en tussen 1550 – 1850 voornamelijk bosbouw: brandhout voor Parijs kwam hiervandaan en het boomstammen transport ging vroeger vis de rivieren. Tegenwoordig draait een deel van de economie op de kerstboomcultuur wat wordt gezien als landbouw. Het is een zeer dunbevolkte streek en in het departement  Nièvre (waar Chateau-Chinon toe hoort) was tot 2008 de grootste ontvolking en er kwam een campagne op gang om Nederlanders over te halen hier hun heil te gaan zoeken. Dit resulteerde in een aantal middenstanders (winkels waren gesloten) – fysiotherapeuten – huis/-dierenartsen – campings etc. et is een prachtige en rustige rit (zondagochtend) door landelijk Frankrijk met hier en daar joggers bij een stadje – fietsgroepen – mooi stadje Lormes onderweg en af en toe zicht op een meer in de verte.

Chateau-Chinon (Ville): we zijn op onze bestemming voor vandaagde terrasjes zitten vol voor de zondagse lunchruimte genoeg op de camperplaats midden in het stadje

Chateau-Chinon is de belangrijkste plaats en midden in de stad is een (gratis) terrein beschikbaar gesteld voor campers, inclusief waterpunt en de gelegenheid om vuil water te lozen en de w.c. cassette te reinigen. Dat zouden meer steden moeten doen! Het is niet druk, boodschappen hebben we al gedaan dus tijd voor een wandeling door het centrum en een kopje koffie op het terras. Het is vandaag ook weer Formule 1 dus we kijken even de race in de camper (soms is een tv toch wel handig).

Even geen zin om te koken dus we strijken in de avond weer neer op terras om een hapje te eten en lopen daarna even door de stad. Chateau-Chinon is tijdens de Franse Revolutie gescheiden in 2 delen: stad en campagne. Campagne was het deel op de heuvel Calvaire waar een kasteel stond (morgen gaan we klimmen) en wat in Gallo-Romeinse tijd al een versterkte heuvel was. In het centrum staan nog vele vakwerkhuizen en we nemen een kijkje in de kerk Saint Romain uit eind 19e eeuw. Maar hier stond al een kerk in de 12e eeuw, Romaans dus. S. Romain leefde in de 6e eeuw in de regio Yonne, in een grot, en hij stichtte het 1e klooster in deze streek. De Romaanse kerk werd deels vervangen door een vakwerkkerk – daarna kwam er een gotisch exemplaar en in de 18e eeuw stortte de kerk grotendeels in met vele doden en gewonden. Een jaar later sloeg ook nog eens de bliksem in met brand tot gevolg. Tot overmaat van ramp is de herbouwde kerk afgebrand tijdens de Franse revolutie en de huidige kerk is er dus sinds eind 19e eeuw.

Fontaine Monumentale van Niki de Saint Phalle + Jean Tinguelystadhuiskerk Saint-Romain

Francois Mitterrand is hier tussen 1959 en 1981 burgemeester geweest en werd later dus president.  Op 10 maart 1988 heeft hij de stad de Fontaine Monumentale geschonken die zich nu tegenover het stadhuis bevindt. Een prachtige fontein met vele bewegende delen van de makers Niki de Saint Phalle (gestorven 2002) en Jean Tinguely (gestorven in 1991). Van deze fonteinen zijn er slechts 5 over de hele wereld en 2 staan er in Frankrijk. Hier dus en de andere staat voor Centre Pompidou in Parijs. Het is niet druk in het stadje en we wandelen door de lege straatjes – even een bezoekje aan het kerkhof – langs wat kunstwerken in de stad en dan terug naar de camper. Genoeg voor vandaag. Morgen gaan we de heuvel Calvaire op en dan naar onze vrienden in een dorpje in de buurt.

1. Corrie:
    8 oktober 2020