Duitsland – Luxemburg -  Frankrijk: 3 – 19 augustus 2020  (6)

15 augustus 2020 - Avallon, Frankrijk

15 augustus 2020: Gurgy – Avallon

Het is vandaag een feestdag in Frankrijk, Maria Hemelvaart en dat betekent dat er veel winkels dicht zullen zijn. De bakker in Gurgy is natuurlijk in de ochtend wel open want zonder vers stokbrood of croissantje  in de ochtend kan een Fransman natuurlijk niet leven. We ontbijten dus nog hier en nemen de tijd ervoor want onze bestemming zal vandaag Avallon zijn en dat is niet ver hiervandaan: 60 km over de Route National (D606). Bij vertrek lozen we eerst nog het “grijze” water en de cassette en nemen we nog wat liters water want ons doel is een camperplaats in de Cousinvallei aan de rivier met die naam en daar zijn geen voorzieningen. De route is prachtig en we passeren een aantal dorpjes.  We rijden met een boog om Auxerre heen en er komt een mooie parkeerplaats om even van het uitzicht over de stad te genieten.

even het "grijze" water lozen voor vertrekzicht op Auxerrewe zijn onderweg: Vermenton

We rijden door de Bourgognestreek maar een wijngaard hebben we onderweg niet gezien. Verkeerde kant van de wijnstreek. Vermenton is zo’n dorpje waar het heel rustig is als we er door rijden. Het is een feestdag dus en de mensen hoeven niet zo nodig in de ochtend de weg op. Bij een parkeerplaats waar we even pauzeren heeft een grote groep een ontmoetingsplek georganiseerd en de aanwezigen staan al te proosten met een glas wijn en wat lekkers om te eten.. Bij aankomst in Avallon moeten we om de stad heen rijden ( die op een rotsplateau is gebouwd) om op onze bestemming te komen en we dalen een stukje af naar de vallei. We zijn de eerste die besluiten hier de camper te laten staan voor vandaag en zoals gewoonlijk kiezen we een plekje langs de graskant zodat er naast onze deur geen andere camper kan staan. We hebben zelfs onze eigen picknicktafel op het grasveld en het riviertje stroomt aan onze voeten. Heerlijk plekje om even te relaxen voor we de stad gaan verkennen. Omdat we in het dal staan moeten we natuurlijk klimmen en op de heuvel is nog een oude stenen trap die ons naar de rondweg brengt. Daar moeten we nog een stukje over de weg stijgen en dan staan we voor een van de weinig overgebleven stadspoorten.

camperplaats Avallon aan het riviertje CousinAvallon in de MiddeleeuwenRomaanse kerk St. Lazairehoofdaltaar

Avallon (7000 inwoners) bestond al in de Gallo-Romeinse tijd. Naam van de Galliërs was Aballon (appelboom) en de Romeinen maakten er Aballo van. De stad lag vlakbij de Via Agrippa (alle Romeinse wegen in het huidige Frankrijk hebben deze naam gekregen) en in de stad was een theater – tempel – tribunaal. Na vele aanvallen later van o.a. Noormannen is besloten de stadsmuur te bouwen. Avallon hoorde bij het hertogdom Bourgogne. Van de 20 torens in de wallen zijn er nog maar een paar over en de oudste is de Tour Beurdelaire uit begin 14e eeuw. Het centrum doet nog middeleeuws aan – oud plaveilsel en als we de poort inlopen zien we eerst de kerk St. Lazaire uit de 12e eeuw en Romaans.  Hier stond al een kerk in de 5e eeuw waar alleen de crypte van over is. In het jaar 1000 kreeg de kerk een relikwie van de H. lazarus en kwamen de plannen voor de bouw van een nieuwe kerk. Romaans en met nog een portaal uit de 12e eeuw. De klokkentoren is 15e eeuws en is 2 keer beschadigd. Eerst door bliksem in de 16e eeuw wat een brand veroorzaakte en een deel van de toren stortte in bij een storm in de 17e eeuw. In de 19e eeuw is de kerk gerestaureerd en uit die tijd zijn ook de fresco’s. Veel in de stad is verwoest tijdens de 100 jarige oorlog (14e – 15e eeuw) = tijdens de godsdienstoorlogen en de pest eiste veel slachtoffers. Eeuwenlang kwamen ook pelgrims op weg naar Santiago de Compostela hierlangs. De Tour de l’Horloge (uitkijktoren) is uit de 15e eeuw en 49 m hoog.

de hoofdstraatLa Tour de l'Horlogekikkerroute langs de bezienswaardigheden: le circuit de la grenouille

We nemen natuurlijk een kijkje in de kerk en lopen dan verder richting het centrale plein. Grote betonblokken zijn er neergezet en men is met dranghekken bezig. Ik (nieuwsgierig als ik ben) wil natuurlijk weten wat er aan de hand is. Er blijkt later die middag een verhalenverteller te komen en er wordt mij verteld dat er een klein stukje verderop, in het park een oberwedren wordt gehouden. Obers moeten een traject afleggen met een dienblad met daarop een gevuld glas en diegene die aan het einde het meeste nog in het glas heeft is natuurlijk de winnaar. We hebben nog een uurtje voor die race begint dus eerst maar eens een koffiepauze met wat lekkers erbij op het terras bij de bakker op de hoek. Daarna op ons gemakkie naar het park en vanaf een bankje kunnen we de voorbereidingen gadeslaan en later staan we eersterangs om de race te bekijken. Hilarisch natuurlijk. Na afloop gaan we terug naar Place de Gaulle en onder het genot van een biertje luisteren we een tijdje naar de verhalenverteller / grappenmaker. Mijn Frans is helaas niet zo goed als mijn Spaans en een deel ontgaat mij. Maar de sfeer op het plein is goed. Er staan in het stadje diverse kikkers. De VVV heeft een “circuit de la Grenouille” (kikkerroute) uitgezet langs de bezienswaardigheden

race van obers: wie houdt het meeste vocht in het glas overvele obstakels te overwinnenen een nat pak

We dalen weer af naar de rivier, relaxen met een biertje aan het water en kunnen heerlijk buiteneten. Later die avond komen steeds meer camperaars hier een plaatsje zoeken. We zijn hier al in het noordelijk deel van het Nationaal park Morvan. Morgen rijden we door deze streek naar Chateau-Chinon en komen we in de buurt van onze vrienden uit Tilburg. Wordt dus vervolgd