Duitsland – Luxemburg -  Frankrijk: 3 – 19 augustus 2020  (5)

14 augustus 2020 - Gurgy, Frankrijk

13 augustus 2020: Dienville – Gurgy

De grootste hitte is voorbij na de fikse regenbui. Ik haal een lekker brood bij de lokale bakker (maar 2 mensen tegelijk in de winkel en mondkapjes op dus buiten wachten tot je aan de deur bent). Na het ontbijt breken we op en gaan we binnendoor richting het arrondissement Yonne. We willen namelijk de stad Auxerre bezoeken. In het stadje Gurgy, aan de Yonne, hebben we een mooie camperplaats aan de rivier gevonden en we gaan dus redelijk op tijd onderweg om niet bakzeil te halen. Tolwegen nemen we sowieso niet en ook vandaag gaan we binnendoor over de route national. Op een gegeven moment, in Fouchères, gaan we de brug over de Seine over. Dit dorp heeft slechts 450 inwoners en van zulke dorpjes zullen we er vandaag veel zien zoals Chamoy en Seignelay. Vele dorpjes lijken uitgestorven en ik denk dat ook en aantal huizen wel leeg staan en wellicht alleen in de vakanties gebruikt worden door de families die er jarenlang hebben gewoond en elders een ander leven zijn begonnen. Seignelay is al het arrondissement Yonne / Bourgogne en dan is het niet ver meer naar Gurgy. het is ook erg rustig op de weg.

we steken de Seine overFouchères aan de SeineDe N77, het is niet druk op de weg

We rijden door het stadje, 1700 inwoners, naar de rivier en aan de kade is een prachtige plek gemaakt voor campers om te overnachten. Er is nog genoeg keus voor ons en we gaan zo dicht mogelijk bij het havenkantoor staan zodat we een prima ontvangst hebben van de wifi. We betalen hier slechts 8 € per nacht en dat is inclusief stroom – wifi – vers water en we kunnen het grijze water lozen en de cassette legen.  We staan ook pal aan de rivier en hier komen de hele dag huurboten langs (locaboat – leboat) die hier aanleggen voor lunchpauze. De lokale boer komt op zijn fietsje langs om wat fruit te verkopen en rond 5 uur gaan er wat hokjes open waar de lokale middenstand hun waren proberen te verkopen zoals kaas – honing – wijn en je kunt er zelfs eenvoudige schotels bestellen voor het avondeten (quiches etc.). Tegen die tijd ligt het ook vol met boten die gebruik maken van het tijdelijke terras en wat lekkers eten. Reuze gezellig allemaal.

Gurgy, bij Auxerre. we staan aan de Yonnefiets en vaarroutes in de omgevinger komt veel pleziervaart voorbijYonne met zalmtrap

Wij nemen een paar keer de fiets om wat van de omgeving te zien. De Yonne heeft diverse sluizen zowel richting Auxerre als de andere kant op. Het is een zijrivier van de Seine, bijna 300 km lang en ontspringt in de Morvan (daar gaan we binnenkort naar toe). Vanaf Auxerre is de Yonne bevaarbaar en diverse kanalen verbinden de rivier o.a. met de Saône en de Loire. Vele boten gaan hiervandaan naar het Canal du Nivernais met nog meer sluizen. In Gurgy is een sluis met ernaast een zalmtrap om de vissen de kans te geven naar andere gebieden te trekken. Verder is het heerlijk weer om buiten te zitten en alles te bekijken wat er langs vaart. Ik doe ook een klein wasje want met dit mooie weer is alles zo droog. Langzaamaan is ook de camperplaats volledig bezet en zelfs laat in de avond zijn er nog campers die hopen op een plekje maar helaas. Morgen op de fiets naar Auxerre.

14 augustus 2020: Auxerre

Als we wakker worden regent het en dus moeten we even wachten voor we de fiets nemen voor de rit naar Auxerre. Er komen wat wandelaars langs die de regen trotseren maar wij wachten tot het droog is.  Er is een fietspad langs de Yonne naar Auxerre en maar een paar keer moeten we een stukje van de rivier af. Aardig dorpje onderweg is Monéteau met een prachtig park langs het water. Het is maar 10 km fietsen en onderweg zien we diverse sluizen. Het is niet zo druk met boten vandaag als gisteren maar er wordt nog geschut. Auxerre heeft 40.000 inwoners en de belangrijkste bron van inkomsten is de handel in Chabliswijnen – textiel – hout. De wijngaarden van de Chablis liggen niet ver buiten de stad en al sinds de 1e eeuw is er handel over de rivier.

even wachten tot het droog isonderweg naar Auxerre: Monéteau. Het is weer droogwe zijn er bijna: Auxerre

De Ier St. Patrick volgt hier in de 5e eeuw een priesteropleiding en hij krijgt van paus Celestinus de opdracht het heidense Ierland te kerstenen. Zijn leraar was Germanus, een militair die tot bisschop werd benoemd in 418. St. Germain (in het Frans) ligt begraven in de kloosterkerk St. Germain, gesticht door de vrouw van Clovis, Clothilde. Clovis is eind 5e eeuw bekeerd tot het christendom en in 496 wordt hij in Reims tot koning gekroond. Bij het naderen van de stad zien we op een heuvel he klooster liggen. In het klooster is nu het museum d’Art et d’Histoire. De zeshoekige binnenstad is vrijwel helemaal autovrij – er zijn nog Middeleeuwse stadswallen en langs het water liggen mooie boulevards en een aantal bruggen. De voetgangersbrug Passerelle is een mooi uitzichtpunt. Hier heb je mooi zicht op de stad en de rivier.

Abdij St. Germainvakwerkhuizen Place Saint-Nicolaszicht op Auxerre centrum vanaf de Passerelle brugKathedraal Saint-Étienneberoemd om de gebrandschilderde ramen uit de 13e eeuwdit raam is van later datum: Jeanne d'Arc stierf in de 15e eeuwJeanne d'Arc

Natuurlijk maken we een rondje door het centrum – kronkelstraatjes – winkeltjes – La Tour de l’Horloge – vele vakwerkhuizen en we lopen de kathedraal in. De kathedraal St. Etienne, gewijd aan de 1e martelaar Stefanus. De kerk is gotisch en de bouw duurde van 1215 tot 1560. Beroemd zijn de gebrandschilderde ramen uit de 13e eeuw en ook zien we een raam gewijd aan Jeanne d’Arc met haar standbeeld ervoor. Zij is gestorven in de 15e eeuw. De kerk is lang, 100 m en 40 m breed en de toren is bijna 70 m hoog. De stoelen voor de gelovigen staan ook hier uit elkaar vanwege corona.

Mooie stad en we stoppen vaak voor een foto. Steile straatjes gaan van het centrum naar de rivier en het is redelijk druk in de stad. Het weer is opgeklaard maar donkere wolken melden zich alweer. Dus fietsen we terug richting Gurgy, in Monétau doen we wat inkopen in een supermarkt (het begint te regenen) en voor we helemaal nat zijn geregend zijn we terug. Morgen naar Avallon en dan komen we steeds dichterbij de Morvan