Denemarken: 3 – 20 juli 2020 (3)

9 juli 2020 - Nykøbing Falster, Denemarken

8 en 9 juli: Skive – eiland Fur – Glyngore - Nynkobing

Woensdag 8 juli: heerlijk geslapen en zo lekker rustig aan het water wakker geworden. Rustig ontbijten – douchen in de camper en rond half 10 rijden we de stad uit. We gaan richting noordwesten en bezoeken eerst het stadje Skive aan de monding van de Karup A en aan de uitloper van het Limfjord. Ooit ontstaan rondom een boerderij die van het koningshuis was en later kwam er een slot. Maar wij willen de Vor Frue Kirke zien: Onze Lieve vrouw kerk uit de 14e eeuw met binnen een vijftigtal kalkschilderingen van heiligen. De kerk staat achter een moderne kerk waar op dat moment een begrafenisdienst bezig is. De oude kerk is open en wij gaan even naar binnen. Prachtig kerkje – mooi interieur – interessante schilderingen en achter de kerk is een oude begraafplaats waar we even een kijkje gaan nemen.

Onze lieve vrouwe kerk Skivemiddeleeuwse kerk14e eeuwse kerk

Ons doel vandaag is een klein eiland waar ik over heb gelezen: Fur. Dus rijden we via een binnendoor route naar Branden waar de ferry vertrekt. Er staat file om de boot op te komen maar we kunnen een gaatje vinden tussen de auto’s door om op een parkeerterrein de camper neer te zetten want we gaan het eiland op de fiets verkennen. Er is nog een gaatje vrij waar de camper kan staan – fietsen pakken en naar de boot. Blijkt dat in de zomermaanden voetgangers en fietsers gratis de overtocht kunnen maken. Je zou het kunnen zwemmen want de overtocht duurt slechts 5 minuten.

plattegrond eiland Furkerk Furen ook hier een schip in de kerk

Op Fur wonen 900 mensen – het eiland is 22 km2 - ligt aan het Limfjord en hoort bij de gemeente Skive. Bij aankomst eten we eerst een visje aan de haven en springen dan op de fiets. Bij de VVV heb ik een folder gekregen met een paar routes om het eiland te verkennen. We gaan de grote ronde fietsen en komen van alles tegen onderweg: de kerk van Fur – vruchtbaar laagland – heuvels van 15 m hoog – kliffen aan de noordkant met duinen – zandsteengroeves en op een bepaald punt hebben ze een zuil aarde achtergelaten waar ze alles eromheen hebben weggehaald. Hierdoor krijgen we een mooi beeld hoe de verschillende lagen grond zijn ontstaan in de loop der tijden. We fietsen soms op asfalt – dan op sintels – aan de noordkant bij de kliffen op smalle wandelpaadjes waar niet te fietsen is – door het bos (pas na 1860 aangelegd) en langs vele weilanden.

om te zien hoe de verschillende lagen zijn, is deze zuil blijven staanzandsteengroeves op het eilanden hebben een hele mooie zonsondergang

Het zandsteen uit de groeves wordt gebruikt voor bouwstenen en voor kattenbakkorrels. In 2010 had de gemeente hier het idee om Nederlandse immigranten te halen naar Fur:   plan was 100 maar uiteindelijk zijn er 4 gekomen. Na terugkomst met de ferry zien we dat er heel veel plaats is vrijgekomen op de parkeerplaats en we besluiten hier te blijven. We parkeren eerste rang met zicht op het eiland en met ’s avonds een heel mooie zonsondergang. Geweldig dat het allemaal kan in Denemarken.

Donderdag 9 juli: we hebben een heerlijk rustige nacht gehad en gaan na het ontbijt weer verder. Via een binnenweg bereiken we de vissersplaats Glyngore, vlak voor de brug naar het eiland Mors. We stappen even uit om de bene te strekken – langs het water te wandelen en de verschillende beelden te bekijken die er staan. Langs de kade liggen vele vissersschepen aangemeerd.

Glyngore havende schepen liggen in de havenwaar kijkt zij naar uit?

Aan de overkant ligt het eiland Mors en daar willen we vandaag naartoe. We hebben van anderen gehoord dat er mooie camperplaatsen zijn aan de jachthaven van Nykobing waar ook gelegenheid is om de was te doen. We doen daar een handwas met het droogrekje achter op de camper en met wat wind is de was zo droog. Als je ergens midden in een dorp staat is het niet de bedoeling dat je de was ophangt achter je camper.

Nykobing, MorszandkasteelNykobing, even de stad in

We vinden een mooi plekje met zicht op de boten en het is maar een paar honderd meter naar het centrum. Het stadje had vroeger (in de 15e eeuw) het alleenrecht op vissen in de Limfjord. Het is prachtig weer dus we wandelen – winkelen – lopen door het stadje en luieren. Morgen gaan we een stukje toeristische margrietroute volgen via Thisted – Vorupor – Klitmoller naar Hantsholm