Denemarken: 3 – 20 juli 2020 (4)

11 juli 2020 - Hirtshals, Denemarken

10 en 11 juli 2020

10 juli: Margrietroute Nykobing – Thisted – Vorupor – Klitmoller – Hantsholm. De was is schoon en droog en we kunnen er weer een tijdje tegen. We gaan vandaag weer richting de kust en we besluiten de Margrietroute te nemen. Dit is in het hele land een route binnendoor en wordt steeds aangegeven met een margriet(bloem) op de borden. Via een brug rijden we het eiland af en komen we weer op het vasteland. De eerste grote stad waar we doorrijden is Thisted, ook nog aan het Limfjord. De stad bestond al in de steentijd maar is nu voornamelijk een industriestad. Hier gaan we van de “grote “weg af en nemen de 539 naar de kust. We rijden dan door het Nationaal park Thy. Dit was een van de eerste Nationale parken en is bijna 250 km2. In de meren vind je voornamelijk trekvogels en eeuwenlang (tussen 1400 – 1800) waren hier zandverstuivingen vanwege de houtkap. Hierdoor zijn er 2 dorpen onder het zand verdwenen. Er is nu weer bosaanplant.

we rijden een nationaal park inkorte stop in Voruporbunker Atlantic wall

Bij de kust aangekomen rijden we door het toeristische dorpje Norre Vorupor met nog geen 800 inwoners en bij Kitmoller, een vissersplaats rijden we naar het strand. De camping hier staat ons niet aan, veel te groot en we parkeren even bij de duinen. Er staan een paar camperbusjes van surfers maar er staat ook een bord dat overnachten hier niet mag. Dus maar even het duin opgelopen en tot onze verbazing staan hier resten van een aantal Duitse bunkers.

We besluiten dus maar verder te rijden en komen uiteindelijk, via de kustroute, uit in Hanstholm. Hier lag ooit de veerhaven voor de ferry’s naar Noorwegen – de Faeröer eilanden – IJsland maar die is verplaatst naar Hirtshals. Net voorbij het stadje aan de kust vinden we een plekje op een punt waar vele busjes staan met personen die gaan kitesurfen. Er staat trouwens ook een stevige wind daarvoor. De camper staat eersterangs – prachtig uitzicht over het water en genoeg te zien van de sportende mensen.

Hanstholm, we blijven hier staaneven een foto van mij tussendoordraaiplateau voor de kanonnenmachinekamers

Maar vlakbij is ook een belangrijk bunkermuseum en daar willen we een kijkje gaan nemen. Op dit strategisch punt stonden een paar hele grote bunkers en in W.O.II is ook de hele bevolking van het stadje geëvacueerd. De grootste bunkers van de Atlantic wall waren hier ondergronds en de kanonnen die hier stonden waren de grootste in hun soort.  Info over het leven van de militairen in de bunker – de laadruimtes van de munitie – machinekamers – slaapruimtes en ook info over de lokale geschiedenis. We gaan zelfs nog met een treintje naar andere bunkers.

het waait behoorlijk dus de kitesurfers komen in grote getaledruk met watersportershet staat nu nog vol met camperszonsondergang

Terug bij de camper hebben we genoeg te bekijken van de kitesurfers en er komt een Deen aanrijden met een busje met zijn 2 dochters erin 96 en 9 jaar oud???). Die parkeert hij voor onze camper en hij vraagt doodleuk of wij hier nog even blijven staan want dan zou hij graag willen dat we een oogje in het zeil houden op zijn kids terwijl hij op het water bezig is. Van een moeder geen spoor, die was niet (meer) in beeld. Uren later komt hij pas weer uit het water, zegt dank je wel en rijdt weer met zijn kids verder. Tegen de tijd dat het donker wordt is iedereen weg en ’s nachts komen we er achter waarom; het stormt als een malle en wij staan dwars op de wind. De camper staat dan ook behoorlijk te schudden en ik slaap niet echt rustig. We worden zeer vroeger wakker en besluiten eerst maar eens een stukje uit de kust te rijden voor we koffie gaan zetten en ontbijten.

11 juli: Margrietroute Hanstholm – Hirtshals

Al heel vroeg zijn we dus op weg en bij de eerste picknickplek langs de weg stoppen we voor koffie – ontbijt en een wandeling. We staan bij een veld met een vogeluitkijkpost. Bij Rodhus Klit komen we weer aan de westkust en we rijden het dorpje in. Ooit een oude vissersplaats maar nu een favoriet vakantieparadijs en niet alleen voor de Denen. De vakanties zijn voor iedereen begonnen en het is vreselijk druk op deze zaterdag.  We stoppen even aan een klein weggetje om naar de duinen te lopen maar het is verder dan we denken. Terug maar weer naar de camper en op weg.

de route voor vandaag. Bijna helemaal de Margrietroutespeciaal plekje om vogels  te spottenoud klooster

In de buurt van Vittrup stoppen we even op een kruispunt van wegen en staan dan voor het klooster van Borglum. Er is een zekeringetje kapot in de camper die vervangen moet worden. We gaan het klooster niet bezoeken maar zelfs de buitenkant is een foto waard. Het dateert uit de 13e eeuw en was van de Witte Broeders. Na de reformatie werd het klooster bezet door de Kroon en werd het bezit van de edelen. Het is nog steeds bezit van een Deense familie.

we staan in het bos bij Hirtshals. hier blijven we vannachop de fiets naar de stad en de havengroot windmolenpark

Ons einddoel vandaag is de stad Hirtshals. De diverse parkeerplaatsen in de stad om te overnachten staan ons niet aan en we besluiten naar een picknickplaats net buiten de stad te rijden midden in een bos en vlakbij het strand. We staan er die nacht met 3 campers heerlijk rustig in het groen. Zonder voorzieningen maar die hebben we natuurlijk niet nodig. We pakken natuurlijk nog wel even de fietsen om naar de stad te rijden. In het havengebied zien we de ferry’s liggen die dus niet meer vanuit Hanstholm vertrekken maar hiervandaan. Door corona is het echter niet druk. Een aantal overtochten mogen nog niet gerealiseerd worden. In het havengebied, op de kop van het land staan ook hel hoge windmolens en een deel van het park is nog in aanleg. Ook hier in de stad is een bunkermuseum maar het bezoek van 1 vinden we genoeg. We fietsen terug naar de camper en gaan genieten van het mooie weer en de lange zomeravond. Hoe noordelijker we komen hoe langer licht het is. Morgen naar het noordelijkste puntje van Jutland: Skagen