Denemarken: 3 – 20 juli 2020 (2)

7 juli 2020 - Viborg, Denemarken

Maandag 6 juli: Ribe – Esbjerg – Henne strand – Hvide sande – Ulfborg

We gaan vandaag een stukje verder. Nog geen idee waar we uiteindelijk een overnachtingsplekje gaan hebben. Allereerst willen we even stoppen in Esbjerg aan het water (we komen hier nog terug!!). Eind 19e eeuw verloor Denemarken Sleeswijk aan Duitsland en was er in het zuiden geen haven meer. Dit werd  de nieuwe havenstad Esbjerg en het werd belangrijk voor de handel met Engeland. Ooit stonden hier slechts 2 boerderijen en nu wonen er 70.000 mensen (waaronder Rafael van der Vaart met zijn gezin). Nu ligt hier de grootste vissershaven van het land.

9 meter hoogmaar het weer slaat om: blauwe lucht

Wij rijden praktisch helemaal langs het water en de havens naar het standbeeld ten noorden van de stad: Mennesket ved Havet – mannen aan de zee. Sculpturen van wit beton en 9 meter hoog: 4 zittende mannen die uitkijken over de Waddenzee. Het regent en stormt als we aan komen maar we zien in korte tijd alle soorten luchten. Binnendoor gaan we verder langs de westkust want we willen het hele smalle stukje land rijden ten westen van de Ringkobing fjord.

even geparkeerd maar het waait veel te hard: zandhappenwe parkeren even aan het strandHenne strandtraject van vandaag: Ribe - Ulfborg

Bij Henne Strand rijden we naar het strand om een tijdje te blijven staan maar het waait nog steeds flinke en als we over het strand lopen zijn we aan het zandhappen. We bekijken het stadje – doen wat inkopen – lopen het duin op en gaan verder. Bij een stop in Hvide Sande en later bij Ringkobing vinden we het nog steeds niet prettig om op de camperplaatsen pal in de wind te staan en uiteindelijk komen we uit in het plaatsje Ulfborg een beetje landinwaarts. We vinden hier een prima plekje bij het gemeentehuis om te overnachten. Wandelingetje – supermarkt voor het eten vanavond en voor de rest rust. Genoeg kilometers gereden vandaag. Morgen is er weer een dag.

Dinsdag 7 juli: na een stortbui in de ochtend rijden we allereerst naar het stadje Holstebro. We parkeren bij een supermarkt aan de rand van het autovrije centrum. De stad heeft vele beelden op straat waarvan we er een aantal zullen zien. De meeste in het oog springend is een beeldengroep op een soort bol. Het heet “de burgers van Holstebro” en er staan allerlei figuren op die verwijzen naar de lokale inwoners. Maar ook op gebouwen staan vele beelden. De kerk is prachtig en er hangt een schip aan het plafond. We zullen dat in Denemarken nog heel vaak tegenkomen. Een compleet nieuw gebouw is het stadhuis met bibliotheek.

plattegrond Holstebrotractor in de grachtprachtige figureninwoners van de stad in de beeldengroepmodern gebouwin bijna elke kerk hangen replica's van boten

We gaan daarna richting Viborg maar bezoeken eerst nog de kalkgroeve in Monsted. Dit is 1 van de grootste kalkgroeven ter wereld met zo’n 60 km lange mijngangen. Soms heel hoge, dan weer lage gangen maar het is goed verlicht op de meeste plaatsen en slechts een deel is maar toegankelijk voor het publiek. Er zijn 2 meren en bij 1 is een diashow te bekijken over de geschiedenis van de groeve. Tijdens de wintermaanden overwinteren hier meer dan 5000 vleermuizen en de groeve is in die maanden gesloten omdat de vleermuis een beschermde diersoort is. Wat we niet mogen zien is het deel waar 250 ton Deense kaas ligt te rijpen. Dit vanwege de constante temperatuur en hoge vochtigheid. In de fabriek zijn een aantal machines te zien.

de fabriekvele onderaardse grottenduizenden vleermuizen overwinteren in de grotten

We zijn dan vlakbij Viborg (heilige berg). De stad is al meer dan 1000 jaar oud  maar was al bewoond in de prehistorie. In het centrum vele huizen uit de 16e eeuw en de Domkerk, oorspronkelijk Romaans maar in de 19e eeuw afgebroken en opnieuw opgebouwd. We vinden een parkeerplaats voor de camper aan de rand van het centrum maar na enig speuren op het internet vinden we een perfect ander plekje en wel aan een meer met een groot park. Er liggen wat bootjes – er komen wat vissers met hun hengel en wij hebben een prachtig uitzicht met later op de avond mooie luchten. Denemarken, net als de andere landen van Scandinavië kent het zogenaamde allemansrecht. Je mag overal  buiten de campings om kamperen voor 24 uur en als je langer blijft staan moet je toestemming vragen aan de eigenaar van de grond waar je staat. Dir komt ons tijdens deze reis heel goed uit. We staan bijna overal op een, vaak hele mooie) gratis plek en soms zelfs midden in een dorpje of stadje. Morgen verder naar het noorden.

plattegrond Viborginterieurmarktpleinwe staan heerlijk aan een meertegen 11 uur is het nog niet helemaal donker