Denemarken: 3 – 20 juli 2020 (1)

5 juli 2020 - Ribe, Denemarken

Denemarken: 3 – 20 juli 2020

Sinds we een camper hebben (augustus vorig jaar) hebben we het erover dat we naar Denemarken willen. Ik ben alleen met mijn zussen een lang weekend in Kopenhagen geweest en verder is het land onbekend voor ons beiden. Half maart zou ik 3 weken geen reizen hebben voor Kras en we wilden dit tijd benutten voor een rondje Jutland. Helaas gooide Corona roet in het eten en werden de plannen bijgesteld. Dus het bleef even bij inlezen – filmpjes kijken en plannen maken. Half juni gingen de grenzen weer open voor Nederlanders en konden we plannen gaan maken. Voorwaarde was dat je minimaal 6 nachten mest verblijven in het land en je een reservering moest kunnen overleggen. Nu mag je in Denemarken (en in de rest van Scandinavië) op heel veel plaatsen gratis kamperen – de camper parkeren dus reserveren is een beetje moeilijk. We gaan het er op wagen.

Vrijdag 3 juli: we willen minimaal 2 weken onderweg zijn dus worden er kleren ingepakt (voor warm en koud weer – we slaan wat provisie in (ook wijn natuurlijk) want als we in de natuur willen staan is er niet altijd een winkel in de buurt – de vouwfietsen gaan mee en we gaan op pad. We hebben alle tijd dus onderweg wordt er regelmatig gestopt om de benen te strekken en wat eten of te drinken. Via Zwolle en Assen  komen we bij Winschoten bij de Duitse grens en voor we het weten zitten we in Duitsland. Ons doel voor vandaag is Bremerhaven, aan de Wezer. Aan de haven hebben we via de app Campercontact een camperplaats gevonden aan het water, bij de vissershaven. Kost per nacht 10 € en als je wilt kun je als extra nog de stroom aansluiten. Wij hebben nieuwe zonnepanelen dus in principe hebben we om te overnachten geen stroom nodig. In de buurt wat eettentjes en er liggen aardig wat schepen. Genoeg te zien en te wandelen in de buurt.

op weg naar Denemarkenmooi uitzicht vanaf de camper

Zaterdag 4 juli: we ontbijten in de camper en rijden op tijd weg. We willen namelijk niet alleen maar snelweg rijden dus hebben we een route binnendoor uitgestippeld. Dit betekent dat we niet over Hamburg rijden maar bij Wischhafen de ferry nemen om de Elbe over te steken. Aan de andere kant ligt Glückstad (Sleeswijk-Holstein). We zijn niet de enige die “en route” en we moeten aansluiten in de rij wachtenden. Gelukkig zijn er 3 boten in de vaart om de voertuigen naar de overkant te brengen dus de wachttijd is niet lang. Met de eerstvolgende kunnen we als laatste mee. Wel mondkapje op als je je voertuig wilt verlaten!!

wachten op de ferry Wischshafen - Glückstadtwe rijden Denemarken in

Via een mooie route en langs vele kleine dorpjes (weg 5) bereiken we in de stromende regen de grens met Denemarken. Er is controle (geen Schengen) en we moeten onze paspoorten laten zien. Ook wordt ons gevraagd of we iets gereserveerd hebben in Denemarken en hoe lang we denken te blijven. Minimaal 2 weken antwoorden we en nee, we hebben niets gereserveerd. We krijgen de paspoorten terug en we mogen doorrijden. Ons plan is om het stadje Tonder  te bezoeken maar de enige camperplaats is bij een sportveld buiten de stad en dat staat ons niet aan. We besluiten dus een klein stukje door te rijden naar Ribe, de oudste stad van Scandinavië.  Daar treffen we het: aan de rand van het centrum is een prachtige parkeerplaats alleen voor campers met een toiletgebouw en je kunt er water innemen – vuil water lozen en ook je wc. cassette legen. Het regent nog steeds maar eind van de middag is het droog en gaan we het stadje verkennen.

mooie vakwerkhuizenhet is droog dus we gaan het centrum ineen van de vele oude pandenhoogwater kwam ooit hoog

De stad is gesticht in de 8e eeuw als marktplaats voor de Friezen en de Noormannen. In het historische centrum staan vele vakwerkhuizen. De stad was tot de 16e eeuw een belangrijke handelsstad totdat de rivier Ribe A dichtslibde. De stad verarmde en er kwam geen nieuwbouw meer. Hierdoor heeft de stad zijn oude karakter behouden. We wandelen door de stad – bewonderen de vakwerkhuizen – de domkerk (van buiten) – het oude raadhuis en de oude haven. Hier staat langs de waterkant een hoge zuil waarop staat aangegeven hoe hoog ooit het water was gestegen tijdens stormvloeden.

Zondag 5 juli: we blijven nog een dagje in Ribe en na het ontbijt wandelen we door het centrum o weg naar het Viking museum. Het gebouw staat op de plaats waar in het jaar 710 de 1e marktplaats was gesticht. Vanwege corona hebben alle musea de entree met 50 % verlaagd. Archeologische vondsten en reconstructies van woningen en met oude gebruiksvoorwerpen kunnen we een kijkje nemen in de geschiedenis van de stad, met nadruk op de Vikingtijd. Ook religieuze kunst is er te zien.

Vikingmuseum Ribehoe men vroeger leefdevikingschipMemlingRune alfabet

Terug in het centrum nemen we een kijkje in de romaanse Domkerk, gebouwd in de 12e eeuw op de plaats waar al een kerk stond vanaf halverwege de 9e eeuw. Gebouwd als katholieke kerk maar na de Reformatie is het een Evangelisch-Lutherse kerk. Het is de best bewaarde Romaanse domkerk in het land. Mooie preekstoel uit de 16e eeuw – orgel uit begin 17e eeuw. Voor de kerk staat een standbeeld van de voorman van de Deense Reformatie: Hans Tausen.

interieurpreekstoeldoopvont

Morgen gaan we weer een stukje verder rijden en we verbazen ons er over dat het om 11 uur nog licht is. Langste dag is natuurlijk pas net geweest.

1. Elly Smagge:
    6 september 2020
    Leuke foto's,dit is wel even iets anders dan met een groep te reizen,je man heeft een privé reisleidster dus hij boft.Nog veel reisplezier.