6 dagen Krakau (singlereis 26 - 31 aug. 2018) 4

29 augustus 2018 - Krakau, Polen

Dag 4: Tatra gebergte en Zakopane.

de 3 kronenWe hebben vandaag een lange rit voor de boeg dus we vertrekken om 8 uur. Geen punt want al om 7 uur kunnen we ontbijten. Dus als de bus voor komt rijden staat iedereen klaar om in te stappen. Het duurt even voor we de stad uit zijn in de ochtendspits met de vele verkeerslichten maar al snel rijden we in landelijk Polen met mooie dorpjes onderweg. Hoe verder we naar het zuiden komen hoe ruimer en mooier de huizen worden.

We stoppen onderweg even bij een benzinepomp voor koffie en toilet (er zijn niet we gaan 18 km vlotvaren over de Dunajecrivierveel gelegenheden onderweg) zodat we ons meteen kunnen melden bij het Pieninski Nationaal park. We gaan hier namelijk een tocht op een vlot maken over de Dunajec rivier. De rivier is op dit deel de grens tussen Polen en Slowakije. De rivier is hier de enige waterkloof die er in Europa bestaat. Er passen 12 mensen op een vlot en voor en achter staat een sterke man om het vlot voort te bewegen. We hebben prachtig weer – mooie uitzichten – dan zien we weer wat huizen aan de Poolse kant en dan aan de Slowaakse.  En aan de Poolse kant zien we de 3 pieken van het gebergte: de 3 kronen. Soms is het water een spiegel en soms zitten er wat golfjes maar van echt raften is geen sprake. De man voorop spreekt wat Engels en probeert ons te vermaken met wat info en wat grappen.

zowel aan de Poolse als aan de Slowaakse kant je beginnenHet begin is in Sromowce Wyzne en het einde is 2,5 u later in Szczawnica. De kloof zelf is zo’n 3 km lang maar door de bochtige rivier varen wij zo’n 15 – 16 km.

De chauffeur staat met de bus in dat plaatsje waar we uitstappen maar we willen hier eigenlijk geen tijd verliezen met lunchen. Het zijn maar een paar eetgelegenheden in 1 straat en op ons programma staat ook nog het bezoek aan Zakopane.

Dat is iets meer dan een uur rijden. Deze stad ligt aan de voet van de Tatra in de duikers aan het oefenen met boomstammenstreek Podhale met overal om je heen de toppen van de bergen die zo’n 2500 m bereiken. De Poolse aristocratie ontdekte  deze stad om te vertoeven. De gezonde berglucht  was goed voor mensen met ademhalingsproblemen en het kuuroord was geboren. Men ging de mensen uit de stad aansporen om hun huizen te verhuren en er kwamen hotels – villa’s – restaurants en huizen in een typische bouw van de streek: woonhuis-boerderij: met in het midden de entree. De boerderij was om in te wonen en het woonhuis werd gebruikt voor de ontvangst van gasten. Nu is de stad een druk oord tijdens de zomer zowel als in de winter. We zien dan ook diverse skiliften. We hebben hier even tijd om door de stad te slenteren (1 straat is helemaal voetgangersgebied) – wat winkels te bekijken en wat te eten en/of te drinken.

het is maar 1 straatVoor we naar Krakau terugrijden stoppen we nog even vlakbij Zakopane in het dorpje (het is maar 1 straat) Chocholow, praktisch aan de grens met Slowakije. De inwoners staan bekend om hun strijd voor onafhankelijkheid. Ze kwamen (2 jaar voor de rest van het land het deed) in opstand tegen de Habsburgse bezetters. Alle huizen in het dorp zijn van hout en de grote vurenhouten balken zijn gestapeld en zijn groot van formaat. Het dorp bestaat al sinds de 16e eeuw maar de meeste huizen zijn uit de 19e eeuw.

De houten huizen overleven de kou en de warmte omdat het hout 3 x per jaar wordttypisch huis bewerkt met terpentinezeep. We maken een aantal foto’s in de hoofdstraat en dan is het tijd voor de rit naar het hotel in Krakau. Rond 7 uur rijden we Krakau binnen en hebben er dn een volle dag opzitten met mooi weer – mooie uitzichten – mooie vlottentocht en bezoek aan Zakopane. Morgen hebben we een vrije dag en heb ik met de liefhebbers een bezoek aan de Schindler Fabriek voorgesteld.