6 dagen Krakau (singlereis 26 - 31 aug. 2018) 3

28 augustus 2018 - Krakau, Polen

Dag 3: Auschwitz en Birkenau

orkest speelt een mars voor de gevangen die naar hun werkplek gaanVandaag brengen we een bezoek aan het concentratiekamp Auschwitz. Ik ben er dit jaar al geweest maar als je in Krakau bent is het min of meer natuurlijk een verplicht bezoek. 2 personen besluiten niet mee te gaan en ook dat valt te begrijpen.

We hebben een afspraak met een gids om 11 uur dus even over 9 u komt de bus weer voorrijden. We nemen de weg binnendoor naar Oswiecim (is de Poolse naam) en komen dus door een aantal rustige dorpjes. En bij iedere kerk zien we een prachtig onderhouden kerkhof waar bijna op elk graf verse bloemen zijn te vinden.

Aangekomen in Auschwitz hebben we nog even de tijd voor een kopje koffie engevangenkleding toiletbezoek. Dan met de (Duitssprekende) gids door de beveiligingspoortjes en de headsets omdoen.

Het hele complex was voor de oorlog een Poolse kazerne en werd in mei 1940 aangelegd als kamp. De eerste gevangenen waren Poolse politieke gevangenen uit een gevangenis maar al snel kwamen er Joden – zigeuners – homo’s – communisten – verzetsmensen etc. etc.

expositie van de Joden in/uit NederlandWe komen binnen bij de toegangspoort met de tekst “arbeit macht frei” en we zien een tekening van een muziekgezelschap. Iedere morgen en avond speelden zij marsen als de gevangenen de poort uitliepen en weer terugkwamen. Er waren 28 barakken en in een aantal zijn nu exposities: Shoah – massamoord – dagelijks leven – slapen en hygiëne – medische experimenten – dodenblok en ook een barak waar je eigendommen ziet van de gevangenen: koffers – brillen – schoenen – kunstbenen – haren – potten en pannen etc. Ook zie je een voorraad zyklon B: het verdelgingsmiddel waar de mensen mee werden vergast.

In Blok 21  is het Nederlandse paviljoen (waarom hebben we dat de 1e keer Anne Frankovergeslagen?) over het vooroorlogse Joodse leven – de doorgangskampen in Nederland en veel fotomateriaal.

Na dit bezoek hebben we even pauze om een broodje te halen en wat te drinken en dan brengt de bus ons een paar kilometer verder naar Birkenau.

Hier vond vooral de genocide plaats van de Joden en zigeuners. Op het kamp stonden 300 barakken en in aug. 1944 zaten hier ongeveer 90.000 mensen. Op het kamp is ook nog het perron te zien waar de treinen aankwamen en waar de eerste schifting begon: werken of dood

de trein kwam hier aanIn november 1944 heeft de SS het opgeblazen terwijl het nog vol in bedrijf was om de sporen uit te wissen. Op het eind van het perron staat een monument in 21 talen en daar bevinden zich ook de ruïnes van de crematoria en gaskamers.

Diep onder de indruk stappen we even na 3 u weer in de bus en rijden we weer via de route binnendoor naar het hotel. Tijd om alles even te laten bezinken

Morgen gaan we naar het zuiden: Tatragebergte en Zakopane